Welke accu voor boot?

Hallo,

Ik wil graag de accu van mijn boot vervangen, er zit nu een 12v 55A in, welke accu kan ik het beste nemen? Kan ik gewoon een autoaccu gebruiken?
Het is voor alle duidelijkheid voornamelijk een startaccu voor een 70 pk buitenboordmotor.

Alvast bedankt!

Ronald

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
2.6K

Het beste antwoord

Als startaccu kan je een autoaccu gebruiken, voor een verbruikersaccu heb je andere soorten in de handel die minder hoge piekspanningen geven, maar wel langer volhouden bij gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik zou voor een semi-tractie accu gaan. Die kunnen én starten én je apparatuur van constante stroom voorzien.

Wel wat duurder dan de 'gewone' startaccu, maar je hebt er meer aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tractieaccu is alleen nodig als je zware gebruikers continue wilt voeden. Voor starten van een buitenboordmotor is een autoaccu ruim voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom schrijf ik ook een semi-tractie accu. Er wordt voornamelijk mee gestart, maar voornamelijk houdt in dat er nog meer dingen op stroom zijn op de boot.
Als je hem hoofdzakelijk voor het starten van de buitenboordmotor gebruikt dan kun je elke autoaccu gebruiken, iets wat tot nu toe kennelijk ook werkte.
Het aantal ampère-uur (Ah) in de buurt van de huidige 55 Ah is prima.
Zoek wel een model dat dicht is, (geen dopjes) dat is op een boot wel zo veilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je niet van plan bent om andere dan je motor gebruik te laten maken van je accu is het huidige type wat je hebt prima.
Ga je een radio of zo er op aan sluiten heb je een andere nodig. De opladen door een buitenboard motor is meestal ook niet er op gemaakt om een accu ookk nog eens op te laden voor andere gebruikers.