Vaarbewijs?

Hallo,
Ik ben 14 jaar en heb een polyester boot van 9,9 PK en 4 meter.
Hij heeft een dubbele bodem dus is hij best zwaar en ik vaar bijna nooit voluit, en zeker niet in de stad. Ik vaar al 2 jaar maar ik weet nog steeds niet of ik nu wel of niet mag varen.
Ik heb op google gezocht maar steeds weer iets anders net als de politie, die mij ook elke keer weer iets anders wijs maakte.
Dus hoeveel KM per uur mag ik of hoeveel PK? hoe oud moet ik zijn? heb ik een vaarbewijs nodig? En hoelang mag mijn boot zijn?

Ik heb op de meeste forums gelezen dat het langer dan 15 M is en harder dan 20 KM per uur. Maar de politie spreekt dit tegen???

(ik weet niet hoeveel KM per uur hij gaat maar als een fietser een beetje hard fietst houd hij me wel bij (topsnelheid))

p.s. Op de foto ben ik nog 12 :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
1.7K

Het beste antwoord

Ook al zou jouw boot niet harder gaan dan 20km per uur, dan nog zou je er niet mee mogen varen. Het is namelijk zo dat in het binnenvaart politie regelement staat dat een motorschip, kleiner dan 7 meter die niet harder kan dan 13 km/pu bestuurd mag worden door mensen vanaf 12 jaar. Voldoet je schip niet aan deze omschrijving (omdat het een groter schip is of omdat hij harder gaat dan 13 km/pu) mag jij het officieel niet besturen. Dan mag het pas vanaf 16 jaar (en inderdaad, boven de 20 km/pu 18 jaar + vaarbewijs 1)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het Klein vaarbewijs is verplicht voor een waterscooter, jetski, rubberboot of motorboot die vol gas harder kan dan 20 km/uur. Dit kan met een GPS gemeten worden.
Een rubber boot vanaf 5 pk kan al gauw harder dan 20 km/uur.
Een stalen roeiboot daarentegen kan pas met meer dan 9 pk boven de 20 km/uur komen.
Zodra de combinatie motor en boot harder dan 20 km/uur kan mag u nooit zonder Vaarbewijs varen. Ook al vaart u op het moment van een controle minder dan 20 km/uur moet u zonder vaarbewijs rekening houden met een boete van € 360,-.
Het Klein Vaarbewijs wordt afgegeven als u 18 jaar of ouder bent.
Het is mogelijk om onder de 18 jaar examen te doen. Bent u geslaagd dan krijgt u de uitslag per brief. Hiermee mag u nog niet met een vaarbewijsplichtig schip, zoals een snelle motorboot, varen. Vanaf uw 18e jaar kunt u de uitslag brief inwisselen voor het echte Vaarbewijs. Daarna mag u met een vaarbewijsplichtig schip varen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan je boot te zien kan je met die motor harder dan 13 km/u. Zoals al eerder werd vernoemd mag je pas met een motor achter je boot varen als je 12 jaar bent of ouder. Van 12 tot 16 jaar mag je maximaal 13 km/u kunnen en mag de boot niet langer zijn dan 7 meter. Het gaat er dus niet om hoe hard je vaart maar hoe snel je boot kan varen. Vanaf je 16e jaar mag je in een motorboot varen die tot 20 km/u kan. Als je 18 of ouder bent kun je je vaarbewijs halen en mag je in een boot die harder kan dan 20 km/u. In de meeste binnenwateren, vooral de polders, mag je vaak niet harder dan 6 km/u varen. Boetes op het water zijn vaak flink hoger dan op de weg. 300 euro voor het niet hebben van een vaarbewijs en 60 euro voor het niet kunnen tonen (je moet je vaarbewijs altijd bij je hebben als je gaat varen met een snelle motorboot)

Let wel met vaarbewijs I mag je nog niet overal varen. Veel voorkomend is dat mensen met een snelle motorboot (zo wordt een boot genoemd die harder kan dan 20 km/u) op het IJselmeer gaan varen. Echter heb je hier vaarbewijs II voor nodig.

Overigens wordt er in het regelement niet gesproken over zeilboten. Daar mag je volgens de wet wel eerder zelfstandig mee varen.

Hier het volledige artikel:

Artikel 1.09. Sturen van een schip
1.
Een schip mag niet varen, indien het sturen niet wordt verricht door een daartoe bekwaam persoon. Voor deze persoon geldt:
a. een minimum leeftijd van 18 jaar voor het sturen van een snelle motorboot;
b. een minimum leeftijd van 16 jaar:
1°. voor het sturen van een groot schip,
2°. voor het sturen van een klein motorschip niet zijnde een snelle motorboot en niet zijnde een klein open motorschip met een lengte van minder dan 7 m waarvan de hoogst bereikbare snelheid ten opzichte van het water niet meer is dan 13 km per uur, en
3°. voor het sturen van een zeilschip met een lengte van 7 m of meer;
c. een minimum leeftijd van 12 jaar voor het sturen van een klein open motorschip met een lengte van minder dan 7 m waarvan de hoogst bereikbare snelheid ten opzichte van het water niet meer is dan 13 km per uur.

Het volledige regelement kun je nalezen op de gegeven link.