Bij starten van mijn yanmar(1GM10C) binnen boord motor is er de eerste minuut een olieachtige substantie te zien in het water, wat dat kan zijn?

De motor start en loopt verder zeer soepel en goed en mist geen vermogen. Nooit problemen gehad (en nu nog niet merkbaar) maar olie in het water is geen fijn idee. Olieverbruik is normaal. De motor is bouwjaar 1986 en is altijd 'standaard' onderhouden geweest dus olie-brandstof-luchtfilter en impeller geregeld gewisseld. De rook is vrij donker van kleur de eerste minuut daarna word het gewoon stoom kleur. Zodra er 20 meter gevaren is, is er niets meer merkbaar van de oliesubstantie. Ook niet als stationair verder gedobberd word en daarna weer vol gas (in de vrij) of iets dergelijks dan geen substantie merkbaar.Wel komt er weer even een flinke pluim zwarte rook uit de uitlaat wanneer van stationair naar vol gas gegaan word, (maar dat doet ie al sinds ik hem heb en dat is nu 9 jaar). Alleen wanneer de motor uitgezet word en na 10 minuten wachten weer gestart word verschijnt weer de olie substantie weer na het starten. Als na uitschakelen na 1 minuut gestart word dan is er niets waarneembaar. Ook binnenkant van oliedoppen en peilstokken bekeken maar geen water of grijze kleur te zien Ik heb veel boeken geraadpleegd en ben mechanisch monteur maar ben geen motor specialist. Ik vermoed de stuivers vervuild of een zuigerveer defect. Kan iemand me helpen om dit vast te stellen zodat ik niet voor niets onnodig hoge kosten op me neem terwijl het iets anders blijkt te zijn? als het iets is wat ik vermoed breng ik hem denk ik wel weg want is volgens mij is reparatie lastig voor een leek.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat zie je bij oudere binnenboord dieselmotoren wel vaker. In het proces wordt uitlaatgassen en water samen gebracht en komen samen naar buiten. Uitlaatgassen hebben altijd nog vuil en andere zaken in zich. Verbranding is nooit 100%als je de motor uitzet. Dan valt dit in het uitlaatsysteem zoals de waterlock stil. Na het starten komt dan in een grote gulp alles er uit. Het is dus een combinatie van niet geheel verbrande diesel en vuil dat in een elke uitlaat zit. Zolang er geen duidelijk olieverbruik is en er geen water in de olie zit is er niet heel veel loos. Toegevoegd na 1 minuut: typefout: Verbranding is nooit 100% en zeker niet op het moment dat je niet als je de motor uitzet.

een olielek.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100