Legt een kapitein van een schip bij "benoeming" een eed af? (zie toelichting).

Ik vraag me dit af naar aanleiding van de ramp met de Costa Concordia, waarbij de kapitein het schip verliet, terwijl er nog heel veel passagiers aan boord waren. Dit wordt hem nu heel zwaar aangerekend (terecht naar mijn mening), maar vraag me dus ook af wat voor hem de consequenties zijn (zoals bij andere beroepsgroepen iemand uit zijn functie ontheven kan worden, zijn beroep niet meer uit mag oefenen of voor de rechter moet verschijnen).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
1.1K

Het beste antwoord

Aangezien dit in principe gewoon een beroep is zonder nuts functie of wat dan ook (je hebt geen speciale rol of verantwoordelijkheid in de maatschappij zoals bijvoorbeeld advocaten, artsen, of politici), kan het takenpakket, en daarmee de plichten en verantwoordelijkheden van een scheepskapitein, gewoon in zijn contract worden vastgelegd.

Als iemand zich niet aan zijn contract houdt, kan hij daarvoor worden ontslagen. Dat geldt voor alle beroepen.

Daarbij zijn er ook nog wettelijke regels waaraan mensen zich moeten houden. Dat geldt voor zowel prive, als binnen hun beroep.
Strafrechtelijk is een persoon altijd hoofdelijk aansprakelijk.

Dat een kapitein altijd als laatste aan boord moet zijn bij een geval als dit, en de evacuatie moet coordineren, is bij wet vastgelegd. Hij heeft dus de wet overtreden, en daarom zit deze kapitein vast.

Daarnaast zijn er ook nog civiele wetten op basis van aansprakelijkheid kan worden geeist. De vraag is echter of ook dan de kapitein hoofdelijk aansprakelijk is, of dat zijn werkgever dan verantwoordelijk is.

Je kunt er echter op rekenen dat als de werkgever van deze kapitein aansprakelijk wordt gesteld voor de schade, dat dat dan ook ruim voldoende reden is om de kapitein te ontslaan (hetgeen ook gebeurd is intussen natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt goed: +. Bedankt

Andere antwoorden (1)

Scheepvaart is een hele aparte wereld. Zelf studeer ik maritiem officier in Rotterdam, en heb een apart vak over wetgeving en dat soort zaken.

Waarschijnlijk zal de kapitein vervolgd worden door de International Maritime Organisation (IMO)
Deze mogen de vaarbevoegdheid intrekken, en dus zal de kapitein nooit meer mogen varen. (als bemanning uiteraard)

Wel kan hij een baan op de wal zoeken. Maar dat zal niet zo makkelijk zijn. Wie neemt er nou iemand aan die een schip met 5000 man op de klippen vaart.(door eigen fout zover ik weet) En dan ook nog eerder aan wal staat dat de passagiers. Geen zuivere naam dus... wens hem maar succes