Kun je je motor van je boot vervangen met een nog snellere motor?

Iemand die ik ken heeft een speedboot met 55 PK eraan. Deze wil hij vervangen met een 100Pk motor erachter. Het gaat wel om een speedboot. Kan dit, en is het dan niet gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten
1.1K

Antwoorden (2)

Dat mag alleen als de boot daarvoor geschikt is. Met name de spiegel waar de motor aan komt te hangen. Hiervoor staat een indicatie op het type plaatje met het ce-keur. Als dit niet aanwezig is het idd levensgevaarlijk. Eerst goed controleren. Vervolgens dient de schipper zich bewust te zijn van het toegenomen vermogen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In theorie moet dit kunnen maar door het model romp van de boot,
heb je een bepaalde blok waarde en dus snelheid en zal de boot waarschijnlijk nauwelijks sneller varen.