Onweer op het land is al gevaarlijk genoeg, als je in een bootje op open water zit is de kans helemaal groot dat je geraakt wordt. De bodem is nat en dus goed geleidend, en een boot steekt ook nog eens boven zijn omgeving uit. De spanning en stroom in een blikseminslag zijn zo groot dat zelfs een inslag op enige afstand al fataal kan aflopen.
Volgens de statistieken is een aanzienlijk deel van de bliksemslachtoffers getroffen tijdens sportactiviteiten buitenshuis, en watersporters maken daar weer een groot deel van uit.

Bliksem is een grillig verschijnsel en niet goed voorspelbaar. Wel is algemeen bekend dat bliksem vaak inslaat op het hoogste punt van de omgeving. Dit moet dan wel een punt zijn dat beter electrisch geleidend is dan de lucht er omheen, maar meestal gaat onweer ook gepaard met regen en is alles genoeg geleidend om een inslag aan te trekken. Een eenzaam bootje, zelfs al is het maar een kano, is al gauw het hoogste punt in de omgeving.
Hou er rekening mee dat onweersbuien zich snel kunnen verplaatsen, de regel dat voor elke kilometer afstand de donder drie seconden na de flits komt, hoewel waar, zegt niet zoveel, een volgende bliksem kan ineens veel dichterbij zijn.

Wat gebeurt er als je geraakt wordt.

Bij een directe blikseminslag of één in de buurt loopt een extreem hoge stroom voor korte tijd over en door je lichaam. Dit heeft de volgende gevolgen:
Je zenuwstelsel krijgt een enorme optater, waardoor je bewusteloos raakt en allerlei systemen stoppen, waaronder je hart en ademhaling.
Je huid, kleren en het water daarin worden extreem snel opgewarmd. Het duurt meestal te kort om op grote schaal ernstig te verbranden maar je kleren kunnen soms letterlijk van je lijf afvliegen.
Als de inslag door je lichaam gaat kun je op de plaatsen waar die binnenkomt en weer naar buiten gaat plaatselijk wel diepe brandwonden krijgen.
Door de luchtdruk kunnen je trommelvliezen scheuren en door de flits kunnen je ogen beschadigen.
Nadat je geraakt bent moet je meestal meteen gereanimeerd worden om nog een kans te hebben. Ook al overleef je het dan kun je nog blijvend last van allerlei dingen houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://keesvdm.home.xs4all.nl/boot/onweer.htm