Hoe hoos ik water uit onze boot? WE hebben al een zeil over de boot, maar dit waait regelmatig weg. Er komt dan heel veel water in, hoe verwijderen?

In films zie je ze altijd benzine stelen met een tuinslang. Maar wij hebben het ook geprobeert met de schoonmaakslang van ons aquarium, maar dat lukt niet. Ook al zuig je het water totdat het er aan komt, dan stopt het gewoon weer. En dat zuigen is met dat vieze water geen pretje. We doen het nu met een emmer en een steelpan, maar dat duurt zo lang elke keer, en is behoorlijk zwaar. Iemand een idee? Waarom werkt die slang niet, maar wel in films?? De boot ligt in het water, dus je kunt m ook niet omdraaien. Het schijnt dat er een dop in zit, maar als we die er uit trekken, komt toch het water uit de sloot er weer in?

Nou, ben benieuwd!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
17.5K

Het beste antwoord

Dat met die slang werkt alleen wanneer de uitstroomkant van de slang *lager* is dan de instroomkant. De juiste procedure is dus:

1.  Zuigen tot het water bij je mond is.
2.  Slang goed dichthouden, zodat het water niet terugloopt, maar in de slang blijft staan.
3.  Het uiteinde van de slang omlaag brengen, tot het zo diep mogelijk is, maar in ieder geval dieper dan de instroomkant van de slang.
4.  Slang niet langer dichthouden. Het water zal nu gaan stromen.

Natuurlijk moet je de instroomkant de hele tijd goed onder het wateroppervlak in je boot houden. En dit werkt alleen als het water in de boot *hoger* staat dan het water in de sloot.

--

Die dop in de boot is waarschijnlijk de zelflozer. Zoek maar eens op dat woord, dan vind je een hoop informatie.

De zelflozer loost water, dat wil zeggen dat het water uit de boot door het gat naar buiten verdwijnt - maar dat werkt *alleen* wanneer de boot voldoende snelheid heeft. De zelflozer is zo geconstrueerd dat de snelheid een onderdruk veroorzaakt, waardoor het water de boot uit wordt gezogen.

Bij een stilliggende boot zal een zelflozer dus niet werken.

--

Andere mogelijkheden zijn inderdaad de emmer en de steelpan, of - beter - een hoosblik. Dat is ook een emmer, maar met een vlakke rand, zodat je per "schep" meer water kunt opscheppen dan met een ronde emmer.

Verder kun je dweilen (of handdoeken) gebruiken. In de boot vol laten zuigen met water, buiten de boot uitknijpen. Ook een hoop werk, maar ja...

--

Oh ja, de beste oplossing is natuurlijk het zeil zo vastmaken dat het niet weg kan waaien. Kun je niet twee of drie elastische touwen onder de boot door spannen, en daarmee het zeil goed op zijn plaats houden?
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

ergens een zuig ding huren......?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo van: Hallo heb U een zuigding? Wel een dikke min.
Dat benzine overhevelen werkt alleen als het andere deel van de slang lager hangt dan het deel dat in het water hangt. Anders kun je ergens een pomp huren of lenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een slang kan je water hevelen. Voorwaarde om dit te laten werken is dat het waternivo van de plek waar je het weg wilt hebben, hoger is dan de plek waar je het weg wilt laten lopen. Dus alleen als het water in je boot ruim hoger staat dan in de sloot kan je met de slang watter er uit krijgen.

Er zijn speciale hoosvaten in de handel: Vierkante bakken met een handvat aan de bovenkant. Hiermee kan je in zeer hoog tempo water uit een boot scheppen, sneller dan je ooit met een emmer zal lukken.

De stop zou er in kunnen zitten op een plek die hoog genoeg is om het water er uit te laten lopen. Dit is afhankelijk van je boot. Echter, als je vaart, dan zuigt hij het water uit (Zelflozers)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zelf iets wilt maken, kan je het beste een hoosblik maken door een oude jerrycan schuin doormidden te snijden. Met de kant waar het handvat zit kan je dan gemakkelijk een aantal liters tegelijk hozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een speciaal pompje gekocht ,daarvoor 15€ of zo . Eerst goed hozen met blik of met doorgesneden waterfles :) dan slang er in en dan pompen . Bij correct watersport Rotterdam . Ik heb er ook een Vd garage groot handel om benzine/ diesel , olie carter te zuigen . Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt bij een watersportwinkel een klein pompje kopen die het water er voor je uit pomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de vakhandel verkopen ze een pomp die je net als een fietspomp gebruikt maar dan voor water af te voeren. werkt perfect!! Is in ieder geval te verkrijgen bij een lankhorst- tazelaar dealer. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga eens naar een watersportzaak.
daar verkopen ze kleine dompelpompjes met een vlotter die aangaan als er water in je boot komt.
moet je er wel een accu in hebben, anders een zeil op je boot maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan hoosapparaten die werken op het bewegen van je boot.
Je legt de slang op de bodem en brengt die via een landvast naar buiten de boot.
Het bewegen van de boot brengt een hevelwerking op gang.
Kost geen elektra en werkt altijd.
De fabrikant adverteert regelmatig op marktplaats bij watersport.

JE hoeft dus niet steeds te gaan kijken het werkt altijd automatisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, kijk eens naar mijn naam ;)

Voor het hozen van een boot heb je aan een pomp voldoende. Een vlakzuigpomp haalt vrijwel al het water uit je boot. Met een grote spons haal je het laatste restje eruit.

Preventie is uiteraard beter. Er zijn verschillende fabrikanten die (relatief) goedkope afdekzeilen verkopen. Kwestie van de juiste lengte van je boot kiezen en dan met gewichtjes (lege 2L jerrycans van melk bv) van max 1-2 kilo aan het zeil bevestigen.

Voor een uitleg over het aanzuigen met een slang, zoek eens op communicerende vaten. Daar wordt het principe uitgelegd (zie link).

De zelflozers in een boot werken alleen als je vaart. Doordat deze achter in de boot zit bij de spiegel (achterste verticale stuk) komt er bij het varen een licht onderdruk. Via de zelflozer, meestal een ventiel die het water maar aan een kant doorlaat, wordt het water uit de boot gezogen. Als er veel water in je boot staat heeft het geen zin. Is er voor relatief kleine hoeveelheden.

Anders eens kontakt met me opnemen voor andere mogelijkheden.