Ik wil mijn schroef vervangen maar de oude (bronzen) schroef zit muur en muur vast aan de aandrijfas. Hoe kan ik deze makkelijk eraf krijgen?

Een poelietrekker heb ik al geprobeerd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
9.2K

Antwoorden (5)

Met een gasbrander voorzichtig rondom verwarmen, daarna kan je hem met een paar slagen met de hamer er vanaf tikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat snel verhitten wel zal helpen
maar dan van buiten naar binnen
want de as mag niet heet worden
en gelijk vanaf de zijkant tikken met een ijzeren pen als dat mogelijk is maar dat moet lukken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet die poelietrekker er weer op en draai hem weer strak .
Pak een brander en verwarm de schroef .
En tik af en toe er met een hamer ertegen aan . sla wel voorzichtig dit is vooral om de schroef te schrikken .
En als je de poelietrekker weer iets kunt aandraaien dan weet je dat de schroef loskomt .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt eraan hoe groot de schroef is , maar bij grotere schroeven zit soms naast het schroefasgat 2 gaten met schroefdraad getapt , als je in beide gaten een lange bout strak aandraaid en dan op de kop van de schroefas een klap met de voorhamer daarna weer aandraaien en weer die klap
dan is er kans dat hij los komt ,
2e mogelijk heid schroefas loskoppelen bij de flens die aan de motor zit , bouten van de flens zo ver losdraaien dat de moeren nog op de bout zitten , anders langere bouten erin zetten , daarna schroeas iet naar buiten schuiven
achterkant schroef opvullen met oude moeren tussen schroef en schip
dan binnen in schip voorzichtig flens weer aandraaien en buiten op de schroeas met de hamer een klap
suc6
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de schroef te verwarmen, maar de as niet, kun je een op de as gekrompen schroef verwijderen.
Zorg wel dat de as de warmte kwijt kan, omdat hij anders ook te veel uitzet en daarmee het bedoelde resultaat belemmert.