Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil mijn schroef vervangen maar de oude (bronzen) schroef zit muur en muur vast aan de aandrijfas. Hoe kan ik deze makkelijk eraf krijgen?

Een poelietrekker heb ik al geprobeerd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
9.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Met een gasbrander voorzichtig rondom verwarmen, daarna kan je hem met een paar slagen met de hamer er vanaf tikken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat snel verhitten wel zal helpen
maar dan van buiten naar binnen
want de as mag niet heet worden
en gelijk vanaf de zijkant tikken met een ijzeren pen als dat mogelijk is maar dat moet lukken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet die poelietrekker er weer op en draai hem weer strak .
Pak een brander en verwarm de schroef .
En tik af en toe er met een hamer ertegen aan . sla wel voorzichtig dit is vooral om de schroef te schrikken .
En als je de poelietrekker weer iets kunt aandraaien dan weet je dat de schroef loskomt .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt eraan hoe groot de schroef is , maar bij grotere schroeven zit soms naast het schroefasgat 2 gaten met schroefdraad getapt , als je in beide gaten een lange bout strak aandraaid en dan op de kop van de schroefas een klap met de voorhamer daarna weer aandraaien en weer die klap
dan is er kans dat hij los komt ,
2e mogelijk heid schroefas loskoppelen bij de flens die aan de motor zit , bouten van de flens zo ver losdraaien dat de moeren nog op de bout zitten , anders langere bouten erin zetten , daarna schroeas iet naar buiten schuiven
achterkant schroef opvullen met oude moeren tussen schroef en schip
dan binnen in schip voorzichtig flens weer aandraaien en buiten op de schroeas met de hamer een klap
suc6
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de schroef te verwarmen, maar de as niet, kun je een op de as gekrompen schroef verwijderen.
Zorg wel dat de as de warmte kwijt kan, omdat hij anders ook te veel uitzet en daarmee het bedoelde resultaat belemmert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding