wat is een meetboek?

we moeten een definitie geven van een meetboek, meer uitleg heb ik eerlijk gezegt niet.
Behalve dat het een document is wat in de scheepvaart wordt opgeleverd.
Waar ondermeer het klokken van de motor in staat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie:
http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/afbeeldingen/diverse/scheepsmeting.html#meetboekjes

Antwoorden (2)

een meetboek of meetbrief in de scheepvaart is om te meten hoeveel een schip is beladen , op de zijkant van een schip staan ijk merken , bij korte schepen zijn dat er meestal 4
bij langere schepen 3 of meer, stel een schipper moet 1000 ton laden , terwijl zijn schip 1500 ton laadvermogen heeft
dan kijkt hij op zijn meet brief hoeveel uitwatering hij moet hebben , om 1000 ton te laden . stel dat hij leest " ik moet 40 cm onder het ijkteken blijven , dan loopt hij de 4 of meer ijk tekens af met een meet lat , ijk 1 stuurboord (sb)geeft 55 cm , ijk 2 sb geeft 50 cm , ijk 3 bakboord (bb) geeft 45 cm
ijk 4 geeft 40 cm , 55+50+45+40=190:4 = 47.5 cm gemiddeld , dus is de lading nog te weinig en moet er nog wat bij om het schip dieper in het water te laten zakken om de 1000 ton te krijgen , tevens geeft de meting aan waar dat in het schip moet gebeuren , om overal gelijk 40 cm te krijgen
langere schepen kunnen ook door geladen worden , dwz in de midden veel lading en de kop en kont minder , dan buigt een schip door en zou kunnen breken , ook dat kun je aan de ijken meten , tegenwoordig zijn deze metingen elektronisch
en kunnen we de pc het werk laten doen , maar de meetbrief blijft onmisbaar , ook is er een meet brief voor beunschepen die spuitzand laden , daar word de inhoud van de beun gemeten hoeveel m3 zand erin zit en daarnaar word de prijs bepaald van de levering
de meetbrief of boek word uitgegeven door ivw
inspectie verkeer en waterstaat

Toegevoegd na 5 minuten:
3 of meer moet zijn 4 of meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klokken van de motor is het uitmeten van de combinatie schroefas ten opzichte van de motor op zijn fundatie (ondersteuning), zodanig dat schroefas en motor maximaal in lijn staat. De metingen worden gedaan met behulp van een micrometer die de toleranties van de schroefas weergeeft. De resultaten worden opgetekend in een meetboek.