Waarom zit bij de meeste boten het stuur aan de rechterkant?

Weet jij het antwoord?

/2500

Wanneer je nu vanaf het achterdek naar de voorkant kijkt, dan heet de rechterkant van de boot stuurboord (de R van Rechts zit ook in stuuRboord). De linkerkant van de boot heet bakboord. Deze termen zijn vroeger bedacht toen aan de rechterkant van het schip het ‘stuur’ (roer) zat. De stuurman stond toen met zijn rug (in het engels “back”) naar de linkerzijde. Later werd dit bakboord.

Bronnen:
http://www.aswin_g.dds.nl/olav/zeilcursus/...

De rechtse positie geeft het beste overzicht aan de stuurman wanneer je (rechtshoudend) moet afmeren aan de wal of in een sluis.

De stuur geeft de commando's, in een ongestuurde boot doet de boegroeier dat. Deze zit vast aan het 'stuur' van de boot. Dit stuur noemen we het roer. Wanneer je nu vanaf het achterdek naar de voorkant kijkt, daarom komt dat aan de rechterkant te staan..

In een stuurhut waar (voor) geen toegang naar de machinekamer, bergplaats of roef is bevindt het stuurwiel zich in de as van het schip ( de ideale plaats) Als het stuurwiel niet op de as van het schip staat is dat om ruimte te geven aan toegang tot zich ervoor bevindende ruimte(n). Of dat vaker stuurboord of bakboord zou zijn is maar de vraag. De plaats van het stuurwiel van kleinere bootjes is vaak bepaald door het 'wieleffect' van de schroef: linksdraaiende schroef trekt de kont van het schip naar stuurboord in de achteruitstand. Handig dat dan het stuur ook stuurboord zit. Je bevind je dan aan de goede zijde om het lijntje vast te maken.

Bronnen:
Ervaring

In kleine boten (pleziervaart) zit hij ook net zo vaak links. In grote schepen in het midden. Je stelling"in de meeste" klopt dus niet

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100