Waarom zit bij de meeste boten het stuur aan de rechterkant?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Boten
9.5K

Antwoorden (5)

Wanneer je nu vanaf het achterdek naar de voorkant kijkt, dan heet de rechterkant van de boot
stuurboord (de R van Rechts zit ook in stuuRboord). De linkerkant van de boot heet bakboord.
Deze termen zijn vroeger bedacht toen aan de rechterkant van het schip het ‘stuur’ (roer) zat. De
stuurman stond toen met zijn rug (in het engels “back”) naar de linkerzijde. Later werd dit
bakboord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Maar dat is toch geen antwoord op de vraag waarom het ding aan de rechterkant zit?
De rechtse positie geeft het beste overzicht aan de stuurman wanneer je (rechtshoudend) moet afmeren aan de wal of in een sluis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stuur geeft de commando's, in een ongestuurde boot doet de boegroeier dat.
Deze zit vast aan het 'stuur' van de boot. Dit stuur noemen we het roer.
Wanneer je nu vanaf het achterdek naar de voorkant kijkt, daarom komt dat aan de rechterkant te staan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een stuurhut waar (voor) geen toegang naar de machinekamer, bergplaats of roef is bevindt het stuurwiel zich in de as van het schip ( de ideale plaats)
Als het stuurwiel niet op de as van het schip staat is dat om ruimte te geven aan toegang tot zich ervoor bevindende ruimte(n). Of dat vaker stuurboord of bakboord zou zijn is maar de vraag.
De plaats van het stuurwiel van kleinere bootjes is vaak
bepaald door het 'wieleffect' van de schroef: linksdraaiende schroef trekt de kont van het schip naar stuurboord in de achteruitstand. Handig dat dan het stuur ook stuurboord zit. Je bevind je dan aan de goede zijde om het lijntje vast te maken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In kleine boten (pleziervaart) zit hij ook net zo vaak links.
In grote schepen in het midden. Je stelling"in de meeste" klopt dus niet