Hallo, ik ben bezig met mijn vaarbewijs en begrijp niet precies wat er nou verstaan word onder een groot schip?

Er staat dit bij:

een snel schip, zoals een snelle catamaran veerpont, die harder kan dan 40 km/uur. Niet te verwarren met een snelle motorboot. Dit is een speedboat, rubberboot of waterscooter, die harder kan dan 20 km/uur

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Boten
2.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik neem aan dat je het vaarbewijs voor de pleziervaart bedoelt.

Antwoorden (1)

Een groot schip is volgens het Binnenvaart Politie Reglement (BPR): niet klein!
Vanaf 20 meter lengte is een schip groot.

Vaart u met een plezierboot van 22 meter lengte dan valt u onder de categorie groot schip, terwijl u met uw klein vaarbewijs schepen mag varen tot 25 meter lengte.

Alle plezierschepen onder de 20 meter worden beschouwd als een klein schip, een schip van 6 meter is volgens het reglement gelijk aan een schip van 19 meter lengte. Kano, roeiboot, kayak, speedboot, jetski, zeilboot, catamaran allemaal kleine schepen.

Een klein schip is volgens het BPR, een schip waarvan de lengte minder dan 20 meter bedraagt, waartoe als de lengte wordt aangemerkt de afstand van de voorkant van het voorste tot de achterkant van het achterste vaste deel van de romp, zonder de boegspriet, de papegaaistok en het trimvlak.

Toegevoegd na 4 minuten:
Met een klein vaarbewijs mag u plezierschepen varen tot 25 meter lengte. Dat is een schip zo groot als een zwembad in een middelgrote stad. Met hetzelfde klein vaarbewijs mag de bezitter ook beroepsmatig varen met schepen met een lengte tot 20 meter.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het BPR kent voor "snel" twee begrippen:
1. een snel schip en
2. een snelle motorboot.
Een snel schip is groot motorschip, dat met een snelheid van meer dan 40 km per uur ten opzichte van het water KAN varen.
Een snelle motorboot is een klein schip dat, bij gebruikmaking
van zijn mechanische middelen tot voortbeweging, sneller dan 20 km per uur ten opzichte van het water KAN varen.