hoe onderhoud ik een polyvalk?

hallo

ik vraag mezelf af of een polyvalk veel onderhoud kost zoja wat moet ik dan allemaal doen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten
3K

Het beste antwoord

Het onderhoud aan de polyester valk is minimaal door de toepassing van aluminium voor
rondhouten en helmstok en door het gebruik van kwaliteitsbeslag.
Onderhoud van de polyester valk
Na elke zeiltocht:
Wanneer in zout water wordt gevaren, verdient het aanbeveling de boot met zoet water
af te spoelen.
Periodiek:
Maak de binnenkant van de boot schoon met water en eventueel een zacht (niet-chloorhoudend)
schoonmaakmiddel, bijv. groene zeep of autoshampoo. Maak de romp van de
boot schoon met water en een dweil.
Minimaal één maal per seizoen, bijv. voor de winterstalling:
- Als de boot binnen wordt gestald of als u een winterkleed gebruikt dat de gehele boot
bedekt, laat dan de wanten en al het touwwerk aan de boot, maar hang alle lijnen
luchtig en vrij van de kuipvloer op (aan de mik); zo voorkomt u groene verkleuring.
- Spuit de romp aan de buitenkant af met een hogedrukspuit, om alle grove aanslag en
kokkels te verwijderen;
- Breng een oxaalzuurhoudend schoonmaakmiddel aan en verwijder met een borstel
alle organische aanslag (algen);
- Breng dan een ontkalkend schoonmaakmiddel aan om gelige kalkaanslag te verwijderen;
- Spoel de boot grondig schoon;
- Verwijder strepen en vlekjes met aceton of wasbenzine;
- Breng bootwas (teflonwas) aan met een vochtige doek of spons.