Welke leeftijd mag je kind zonder autostoeltje in de auto zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
5.4K

Het beste antwoord

De basisregel is dat kinderen kleiner dan 1,35 m in een goedgekeurd en passend kinderbeveiligingssysteem moeten zitten.

Toegevoegd na 2 minuten:
De uitzonderingen
Uitzondering 1: kinderen van 3 jaar en ouder mogen een autogordel gebruiken in plaats van een kinderbeveiligingssysteem als er op de desbetreffende
zitbank al twee kinderbeveiligingssystemen zijn aangebracht en in gebruik zijn, waardoor er geen plaats meer is voor een derde zitje. Dit kind mag niet zonder kinderbeveiligingssysteem op de voorbank worden vervoerd.

Uitzondering 2: kinderen vanaf 3 jaar mogen de autogordel gebruiken bij vervoer door een ander persoon dan de eigen (pleeg)ouder in incidentele gevallen, waarin
redelijkerwijze niet verwacht kan worden dat de bestuurder een kinderbeveiligingssysteem bij zich heeft. Het kind wordt dan vervoerd op de achterbank. Het dient hierbij om vervoer over beperkte afstand te gaan, zoals bijvoorbeeld een kinderfeestje naar het plaatselijke zwembad.
Het begrip incidenteel moet letterlijk worden genomen. Van incidenteel vervoer is geen sprake meer als bijvoorbeeld oma elke week de kleinkinderen naar school brengt. Een korte afstand is volgens het ministerie een afstand van 50 km.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
was het voorheen niet 1.50m ?
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
volgens mij niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je, heel goed antwoord

Andere antwoorden (5)

Heeft niet zozeer met leeftijd te naken maar met lengte.
Op www.ANWB.nl kun je alle richtlijnen vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kind moet officieel tot z'n 12e in een autostoeltje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fout,zoals AlphaLimaSierra net al zei een kind tot 1,35 meter moet verplicht in een kinderstoel(min is niet van mij)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet mogelijk , mijn zoon is 9 en 1.63 groot .....k weet niet hoe ik die dan nog in een autostoeltje zou moeten krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het met mijn kleinzoon geprobeerd (9 jaar) echter, nu is het kinderzitje gebroken!!!
Ze zeggen vanaf 3 jaar maar het ligt aan de lengte, als je kind kleiner in dan 1m nog wat mag hij/zij niet in een stoeltje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeft volgens mij te maken met lengte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder kinderen wordt iedereen onder de 18 jaar verstaan.

Kinderen kleiner dan 1.35 cm: Goedgekeurd kinderzitje
kinderen groter dan 1.35 cm: Autogordel en zo nodig ook een goedgekeurd kinderzitje (zittingverhoger).

Men praat altijd vanaf 12 jaar, nee de lengte is erg belangrijk. Heeft ook te maken voor de bescherming van de nek tijdens het gebruik van de veiligheidsriemen.

De meeste kinderen van 12/13 jaar zijn dan ook gemiddeld 1.35 cm.

Voor kinderen blijft een zittingverhoger veiliger. Die zorgt er namelijk ook voor dat het heupgedeelte van de gordel over het bekken loopt en niet over de buik. Daardoor kan bij een ongeval ernstig inwendig letsel voorkomen worden. Gebruik dus als het even kan liever een zittingverhoger als ze uit een kinderstoel komen, en laat ze daar even aan wennen tot ze wat groter zijn en weten waar ze mee bezig zijn.

Zit u met meer vragen, kijk dan eens op de Link die ik erbij heb gevoegd. Elke ouder kan hier meer van leren.
Niet geschoten is altijd mis !

Succes..

Mvg, Nick