Waarom wordt er in de autoindustrie nog altijd gebruik gemaakt van 12V sigarette-aansteker-adapters?

Dat is toch onhandig hoe groot die dingen zijn.

Nu zie je wel van die splitters die ook USB uitgangen hebben, maar hebben die dan wel een spanningsomvormer, omdat USB met 5V werkt?

Zijn er nog andere systemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Het beste antwoord

Ha, die Gdanonym;

Dat formaat en voltage wordt nog steeds gebruikt omdat het al jarenlang een standaard is. Over de hele wereld hebben vrijwel alle auto's deze uitgang en zijn er diverse apparaten te koop (koelboxen, accupladers, adapters, looplampen, bandenpompen en aanstekers natuurlijk) die een hierop passende stekker hebben en 12V verlangen. Omschakelen op een ander systeem zou die hele markt overhoop gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In de plug wordt de spanning vanuit 12V gereduceerd. Voltage input: 12-24 V DC
Voltage output: 2x USB 5 V DC-500mA

En ja, ze zijn zo 'grof' omdat de ouderwetse aansteker er ook nog in moet kunnen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De USB uitgang is pas sinds enkele jaren standaard op PC's aanwezig. Mijn PC uit 1998 moet ik toch echt nog een bracket in zetten. Voordat je een complete industrie hebt die ook USB apparaten maakt, dat duurt nog wel even.

Langzaam maar zeker zal deze aansluiting wel uitgefaseerd worden. Maar zolang er nog zeer veel mensen spullen hebben op er op te laten draaien, zal dit naast een USB aansluiting blijven bestaan.

Daarnaast: Rokers blijven, dus zal ook de sigarettenaansteker in de auto blijven. En je peuk in een USB aansluiting proppen gaat zo lastig :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een convertor die van 12 volt , instelbaar naar keus, tussen de 15 en 24 volt maakt...hiermee kan ik bijna alle laptops aan de auto accu hangen.
Ook is er uiteraard de 12-220 volt ac omvormer...daarna kun je daar weer alle net adapters hangen. Dubbel omvormen geeft natuurlijk wel meer verliezen.