Mijn auto schakelt ooit moeilijk naar de 2e versnelling hoe kan dat?

Mijn auto een Audi A3 1.9 tdi uit 1999 schakelt ooit moeilijk over naar de 2e versnelling. Dit probleem doet zich alleen voor met een koude motor, en in de winter heb ik meer last van dat probleem. Na een stuk rijden en de motor is warm gaat dit probleempje over.
Je zou zeggen dat het komt door het uitzetten van het metaal.
Maar volgens de vorige eigenaar (niet dat dit een betrouwbare bron is hij heeft me met wel meer dingen opgelicht) zit er net een nieuwe versnellingsbak in.

Dus hoe komt dit probleem?
En wat kost het om dit probleem te verhelpen?

Overigens heeft de auto net een grote beurt gehad maar hier hebben ze het niet over gehad (al weet ik niet of ze hierop letten)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
10.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap de ooit niet in je verhaal. Soms of vaak, altijd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak maar niet altijd

Het beste antwoord

Ik denk eerder aan een spiebaan die vet nodig heeft!
Als de bak warm is glijd hij soepeler in de 2, terwijl bij een koude bak het moeizamer gaat! Als dit het euvel is dan is het een kwestie van de versnellingsbak loshalen en de spiebanen invetten met speciaal vet.

Maar een auto uit 1999 die alleen bij een koude bak moeilijk naar de 2de versnelling schakelt, en verder goed daar ga je toch niet meer veel geld in steken, en neem je die kwaal voor lief.

Wat soms ook wel wil helpen is om voor het starten eerst even de koppeling in trappen en rustig de versnellingen langs gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ooit eens hetzelfde voorval gehad bij mijn golf (2000) daar zat toen (veel) te weinig olie in de versnellingsbak!..

Zou ik zeker even naar (laten) kijken als ik jou was
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal er eens naar kijken. Maar bij de grote beurt hebben ze dit wel gecontroleerd maar niet vervangen.
Het lijkt erop dat je synchromeshring van de tweede versnelling versleten is. Dat kun je bijna niet zelf repareren en is niet goedkoop om te laten doen. Reken op 800-1000 euro. Soms is het goedkoper om een gereviseerde versnellingsbak te laten monteren. Dan is de rest ook weer goed en kost je wellicht evenveel.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt voor deze reactie dan ga ik dit niet meer vervangen en dan sla ik deze versnelling in de toekomst wel over. Ben hem toch al een beetje zat.
Heb meer dan de aanschafwaarde al in de garage besteed
paulus811
12 jaar geleden
Zonde Michiel. Maar ik hoef natuurlijk geen gelijk te hebben , want ik ben niet helderziend en geef mijn antwoord op basis van wat jij schrijft. Misschien is het maar een kleinigheid. De antwoorden dat het misschien de olie is geloof ik niet, want dan had je in alle versnellingen dit probleem gehad.
paulus811
12 jaar geleden
En van 1 gelijk naar 3 is geen probleem, daar ga je op een gegeven moment wel aan wennen.
Zit er wel goeie olie in? Aangezien het probleem bij een warme motor over is zou ik denken dat de olie te dik is bij koude motor. Misschien moet er olie in die bij lage temperaturen iets dunner is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat je een auto rijdt uit de VAG familie en die staan erom bekend dat ze slechte versnellingsbakken hebben maakt niet van welk bouwjaar, automaten zijn al even slecht, te kleine koelers die oververhit raken. Koop de volgende keer een BMW, een handbak kost 2de hands nog geen 80 euro omdat niemand ze nodig heeft:-) dus als vrkoper blijf je ermee leuren....vraag het maar eens na. Maar voor elke versnellingsbak geldt als zo vaak: tijdig en preventief onderhoud kan voor grote onnodige uitgaven behoeden.