Wat bepaalt de PK van autos?

Ik weet hoe de term PK werkt, en dat een motor cilinder heeft die d.m.v van kleine explosies tot beweging komen, en daarmee de auto voort beweegt.

Maar, wat maakt het dat een auto met 3 cilinders, zowel een 80pk uitvoering heeft, en een 120? (Even 2 willekeurige getallen)
Want, het aantal cilinders blijft het zelfde.

Ik zit namelijk nu achterin een Toyota Aygo met 3 cilinders en iets van 70 PK. Terwijl ik thuis een Citroën C4 Cactus heb met ook 3 cilinders, maar die heeft 120 PK en turbo.

Wat maakt het dus dat een auto X PK’s heeft?

Komt het door de doorsnee van de cilinder? Heeft het te maken met de hoeveel brandstof die de auto neemt?

En, waar ik me vooral over verbaas... Waarom kan mijn cactus een goeie 120pk halen met maar 3 Cilinders? Mij lijkt dat je daar een 4 voor nodig hebt.

De Turbo werkt op de uitlaatgassen.

4 jaar geleden
in: Auto's
4.3K

Antwoorden (1)

He aantal cilinders zegt niet zoveel over kracht of vermogen (arbeid per seconde, oftewel kracht maal afstand per seconde); de kracht word bepaald door de kracht van de explosie in de cylinder en het aantal explosies per seconde. In grotere cilinders kun je in principe meer brandstof/luchtmengsel injecteren en dus ook krachtiger explosies veroorzaken, maar je kunt ook zowel samenstelling als verbranding van dat brandstof/luchtmengsel optimaliseren - meer kracht per cylinder.
Verder; 3 cylinders zijn (uit oogpunt van efficiency) juist beter dan 4; die extra cylinder bevat allerlei bewegende delen; en het in beweging rijgen van die onderdelen kost ook weer kracht.