Hallo Jammerrr,

Eerst word de schade goed bekeken door het bedrijf, en de schade word ingevoerd in de computer via het audatex-systeem.
Door dit systeem komt er een bedrag uit met materiaalkosten/uurloonkosten e.d.

Later komt er een schade-expert van de verzekering, die kijkt de calculatie na ( en de schade natuurlijk)
Dan word er gekeken naar de dagwaarde van de auto en het schadebedrag.
Het schadebedrag mag niet hoger zijn dan 2/3 (66%) van de dagwaarde

Als het schadebedrag hoger is, is hij "economisch" totall-loss.
Het is in de meeste gevallen nog wel te repareren, alleen moet je dan zelf bijbetalen omdat de verzekering niet meer vergoed.

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De auto is total-loss als de schade aan de auto bijna of meer is dat de waarde van de auto

Toegevoegd na 11 uur:
in beide gevallen gaat het er om dat de kosten niet hoger zijn dan de waarden van de auto
13 jaar geleden
Indien de dagwaarde van de auto lager is dan de reparatiekosten is de auto total-loss verklaard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom een half antwoord ?
Het is kort, maar correct !
Door te kijken naar de dagwaardes; wanneer de dagwaarde ná de schade vermeerderd met de reparatiekosten hoger is dan de dagwaarde vóór de schade.

Wanneer een auto niet meer te repareren is, wordt deze ook als total-loss bestempeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er komt een schade expert kijken, en deze bepaalt of de auto 'uit het lood' is. Als de auto qua carrosserie gebogen is, en de reparatiekosten hoger zijn dan de waarde van de auto, wordt de wagen totall loss verklaard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de auto krom/verbogen o.i.d is ,hebben bijna alle schadebedrijven mallenbanken/richtbanken om het weer recht te krijgen.
Wij hadden laatst nog een BMW M3 met 26000 euro schade, zo krom als een banaan.. maar moest gewoon gerepareerd worden door de verzekering Verder heb je gelijk met je antwoord!
- is niet van mij trouwens
Doorgaans als de schade meer dan 2/3 van de dagwaarde bedraagt. Zie onderstaande link.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, dit klopt !
Zoals bovenstaande antwoorden al zeggen wordt er gekeken naar de dagwaarde, tenzij je een officieel taxatierapport van je auto hebt. In dat geval, en je rapport is redelijk recent, vervalt de dagwaarde en gaan ze uit van de waarde die op je rapport staat. Mocht de schade boven dit bedrag uitkomen, dan is de auto total-loss.