Waarom betaal je meer voor een WA-verzekering bij een duurdere auto?

Want het gaat toch eigenlijk om de schade die je aanricht, die is met een dure auto vaak net zo groot als met een goedkopere auto.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
3.8K
paulus811
11 jaar geleden
De vraag is gewoon niet waar. De WA verzekering is op basis van gewicht, het all risk deel gaat op basis van de waarde. En ja, duurdere auto's zijn vaak iets zwaarder, maar die link zoals er lijkt te zijn in de vraag is er niet.

Het beste antwoord

Iedere verzekeringsmaatschappij berekent premies op zijn eigen manier. Maar in grote lijnen zijn duurdere auto's inderdaad duurder in de verzekering.
Vroeger was het zo dat een premieberekening werd gemaakt op basis van het gewicht. Een zwaardere auto kan immers meer schade veroorzaken dan een lichte auto.
Maar dit is de oude manier van berekenen (deze wordt nog steeds gehanteerd).
Bij sommige maatschappijen speelt alles een rol namelijk:
* kleur (rode auto's blijken bijvoorbeeld sportiever te rijden)
* vermogen (hoe meer vermogen hoe sportiever)
* cataloguswaarde (staat veelal in verhouding met het gewicht)
Bij bijvoorbeeld de laatste 2 factoren ben je bij een duurdere auto vaak in het nadeel.

Momenteel rijd ik een Opel Vectra GTS 2.2liter en ben verrassend genoeg goedkoper uit per maand dan met mijn vorige auto een Peugeot 206 1.6 liter. De reden hiervoor is dat mijn huidige maatschappij kijkt naar wat ze in het verleden uit hebben moeten geven aan ongevallen bij dit bepaalde type auto.
Dat terwijl mijn huidige Opel qua nieuwwaarde meer dan 2 keer zo duur is dan de Peugeot
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben een stuk wijzer geworden! Bedankt!

Andere antwoorden (7)

Een duurdere auto heeft ook grote prestaties en onderdelen nodig, mocht er iets kapot gaan zal je zonder een WA-verzekering veel geld moeten leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Het gaat neit om een autoverzekering maar om een wa die je ook afsluit bij een auto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heeft er niets mee te maken, want als je alleen WA hebt wordt je eigen schade toch niet uitgekeerd.
Een deukje in een dure auto, kost meer om te repareren, dan een deukje in een oude auto. Die overigens in veel gevallen niet eens meer gerepareerd wordt.

Het heeft ook met de waarde dus, van je auto te maken. Duurdere auto, duurdere lak, duurdere boordcomputer, duurder materiaal enzv.
Om daar iets aan te laten repareren is nu eenmaal duurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar een WA-verzekering is toch voor de auto waar je schade maakt en niet voor je eigen auto? Dan zou het toch eigenlijk voor elke auto hetzelfde moeten zijn, omdat elke auto dezelfde kans heeft om een andere auto aan te rijden (als we de bestuurderscapaciteiten achterwege laten).
ronron1212
11 jaar geleden
Het gaat niet om een autoverzekering maar om een wa die je ook afsluit bij een auto.
Met duurdere auto's kan vaak sneller gereden worden. Daarnaast gaan verzekeringsmaatschappijen er van uit dat een duurdere auto meer kilometers op de weg zal zijn.
De grootste reden is natuurlijk dat een verzekeringsmaatschappij er van uit gaat dat iemand die een duurdere auto kan kopen ook best wel wat meer premie kan afdragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De onderdelen van een duurdere auto zijn duurder, daarnaast is de verzekerde waarde hoger, dus dat maakt de verzekering duurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit geeft het NIBUD als overzicht op.

Een WA-verzekering vergoedt de schade die u met de auto of motor toebrengt aan anderen en aan het motorrijtuig van een ander. Deze verzekering is verplicht als u een auto of motor bezit.
De hoogte van de premie is voornamelijk afhankelijk van het aantal schadevrije jaren. Hoe meer jaren u geen schade heeft toegebracht, hoe langer u geen gebruik maakt van de verzekering en hoe lager de premie. U krijgt korting op de premie. Verder hangt de hoogte van de premie af van:
De regio waar u woont.
Het eventuele eigen risico.
Het aantal kilometers dat u rijdt.
Uw leeftijd.
Vergelijk diverse verzekeringen met elkaar voordat u er één afsluit. Er zitten behoorlijke verschillen in de maandelijkse premies. Let wel goed op wát u verzekert en of u een eigen risico heeft. Kijk ook naar de kortingsregeling voor het aantal schadevrije jaren. Bij de ene autoverzekering stijgt de korting in de eerste paar schadevrije jaren veel sterker dan bij de andere autoverzekering. Ook de extra premie u moet betalen als u schade heeft verschilt per verzekeraar. Deze kan namelijk hoger zijn dan de kosten van de schade.

Maar naar mijn mening kan je met een goedkoop autootje ook heel veel schade maken aan een Mercedes terwijl je toch niet veel premie hebt betaald. Goed gezien is het eigenlijk geen reden om bij een WA verzekering zulke andere bedragen te berekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet om de (nieuw)waarde van de auto, maar om het gewicht.
Een zwaardere auto is duurder in de verzekering dan een lichtere auto.

De theorie hierachter is dat een zware auto meer schade aan een ander kan toe brengen dan een lichtere.
Het is wel zo dat duurdere auto's vaak zwaarder zijn dan een goedkopere.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
he he, eindelijk iemand die wakker is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou idd, lijkt me de enige juiste verklaring
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en toch, als je je eigen link leest, zie je dat je verklaring niet volledig is. Zo wordt dus ook gekeken naar het vermogen van de auto, een snellere auto zal eerder schade maken omdat er sportiever in gereden wordt.
De aanname klopt niet dat je meer betaald voor een duurdere auto. Je betaald meer voor de kans op schade. De kans op schade wordt berekend op basis van 'big data', hieruit blijken correlaties met schade. Bereken bijv. op goedkoopsteautoverzekering.net de goedkoopste autoverzekering voor een massaratie en een landrover sport. Je zult zien dat de massaratie (tevens een duurdere auto niet persé een duurdere wa verzekering is).