Als bij een auto in NL het stuur rechts zit, zie je toch minder van het verkeer?

Soms zie je wel eens auto's met Nl kentekenplaten waar het stuur rechts zit. Dat is toch eigenlijk onveilig ? Je kan het Nederlandse verkeer dan toch minder goed zien of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
16.4K

Het beste antwoord

Ha, die Sjorsje1980;

In principe is dat ook zo: je hebt het beste overzicht over verkeerssituaties als je zo dicht mogelijk tegen de wegas zit. Daarom worden auto's in landen waar men rechts rijdt in principe met links stuur afgeleverd en andersom. Het is echter niet verplicht voor de typegoedkeuring en daarom kon je ook wel eens rechtsgestuurde auto's vinden op kenteken van een rechtsrijdend land. En ook weer andersom natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Klopt, het is idd lastig om op deze manier aan het verkeer deel te nemen. Neem bijvoorbeeld als je een auto of vrachtauto in wilt halen kan je niet even voorbij het voertuig kijken. Verder is het natuurlijk wel zo dat als je eraan gewent bent, en dus precies weet wat je zien kan er wel veilig aan het verkeer kan deelnemen.

Het is in het verkeer immers een kwestie van goed vooruitkijken en spiegels goed.

Toegevoegd na 16 minuten:
en dan bedoel ik natuurlijk in de situatie zoals wij altijd rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je rechts rijdt klopt het wat je zegt, maar niet wanneer je links rijdt zoals in Groot Brittannië.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, maar het schijnt dat je er wel aan went. Je mag met je nl-auto ook in engeland rijden, en dan heb jij het stuur verkeerd zitten. Het betreffen vaak 2e hands autos welke uit engeland zijn geimporteerd. Soms worden ze omgebouwd naar links gestuurd, maar dit hoeft dus niet. Er zijn ook engelse vrachtwagens die veel op europa rijden met het stuur links, voor hun eigen land dus aan de verkeerde kant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je ziet dan een achterkant en een stuk gras ofzo als je naar engeland gaat is het wel handig maar in nederland niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je zeggen dat het rijden met het stuur aan de rechterkant zelfs beter rijdt, dan dat je je stuur aan de linker kant hebt zitten.

Mijn broer die rijdt ook een engelse auto die mocht ik soms wel eens lenen.

als ik in mijn eigen auto rijdt en ik sla rechts af dan kan je nog wel eens een stoep mee pakken als je in een auto zou rijden met het stuur rechts. kan je de stoep zien, waardoor je er niet tegen aan rijdt en als je links af moet kan je misschien de stoep links niet zien, maar dan neem je de bocht ruimer, dan is het ook weer dat als je denkt dat je de bocht te ruim neemt, dat je denkt dat je de stoep mee pakt de stoep rechts weer ziet,

als je achter verkeer rijdt is er niets aan de hand, rijdt je achter een gewone personenauto, kan je door de ramen van de auto voor je kijken wat er aan komt met in halen,

Rij je achter een vrachtwagen NEEM DAN GEWOON WAT MEER AFSTAND kan je ook zien wat er aankomt.

Het enige probleem waar ik tegen aan liep was dat als je een parkeerterrein op wil en je wil een kaartje pakken uit de automaat dat je dan wel verkeerd zit, zou je iemand bij je hebben die voorin zit dan is dat probleem ook opgelost