Als ik stil sta of rij met mn auto en stuur hoor ik iets zoemen bij de motorkap, kan dit een wiellager zijn ?

Moet ik hiet direct mee naar de garage of heeft dit geen haast.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat hoor je precies en waar onder de motorkap komt het vandaan? Een wiellager is het niet als je stilstaat.
Misschien is het wel gewoon de ventilator die nog draait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee het is echt alleen als ik mn stuur beweeg een soort zoem geluid ( als de motor uitstaat hoor ik t niet)

Het beste antwoord

Als het geluid begint zodra je het stuurwiel een beetje beweegt (net iets verder dan een gewone stuurwielwiebel), of je nu rijdt of niet - dan is het waarschijnlijk de servomotor van de stuurbekrachtiging.

Klinkt als een mengeling tussen 'bzzzz' en 'fssss'.

Dat is dus heel normaal.

Bij rijden met normale snelheid is er zoveel geluid, dat je de servo van de stuurbekrachtiging niet meer hoort. Hoor je ook bij normale snelheid (30 km/u) dat geluid nog, dan kan er iets anders aan de hand zijn, en kun je het beste even langs een kenner rijden.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

als je stilstaat draaien je wielen niet, dus wiellager lijkt me uitgesloten

Toegevoegd na 3 minuten:
is het niet je fan die je hoort draaien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de motor lijkt me waarschijnlijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk de stuurbekrachtiging die je hoort......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wiellager kan het niet zijn, dat hoor je alleen tijdens het rijden.
Het is moeilijk te beoordelen, maar het kan de poelie van de V-snaar zijn (op zich niks ernstigs)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb stuurbekrachtiging en een bestel bus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je stilstaat hoor je de stuurbekrachtiging nooit (tenzij de dan aan je stuur draait)
Als je gewoon stilstaat, en het gas intrapt.. gaat hij dan harder "zoemen"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, hij zoemt echt alleen als ik het stuur draai ik hoef ook maar een heel klein draaitje aan het stuur te geven. Ik hoorde het idd niet boven de 30km maar kan ook zijn dat hij bij het geluid van de motor weg viel het is een t4 vw. Ik heb het stuur van links naar rechts gewiegeld toen ik stil stond en met 15km en toen hoorde ik het met hetzelfde ritme als dat ik wiegelde het zoemen laat maar zeggen. Het is dus wel een geluid dat je echt alleen bij het sturen hoort Het geluid kon ik niet goed lokaliseren omdat de ruimte vrij groot is.
Moeilijk te beoordelen, maar een wiellager is het niet!
Waarschijnlijk hoor je je stuurbekrachtiging!

Als het een ratelend geluid is kan het de homokineet zijn!

Als je het niet vertrouwd is het raadsaam om even langs de garage te rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt of het geen haast heeft? Kan het je wiellager zijn? Ik weet het niet!! Maar..ik geef toch een antwoord.
Wat ik dan weer wel weet dat je in dit twijfelgeval je moet laten adviseren door een deskundige en niet gaan speculeren op antwoorden die niet ter plekke kunnen worden beoordeeld.
Om bij je wiellager te beginnen lijkt mij dit onmogelijk omdat je bij een stilstaande auto je wiellager niet kan horen. Of er moet zo gruwelijk veel speling op je wiellagers ziten dat ze je vanuit stilstand kan horen knakken als je aan je stuurwiel draait. Maar dan zouden het ook je homokyneten kunnen zijn of toch wat anders?
Met respect voor alle bovenstaande antwoorden weet je het niet en kun je allen maar hopen dat het niets ergs is.
Rij verstandig en laat het terplekke door een deskundige controleren. Doe dit voor jou en jouw medeweggebruikers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de stuurbekachting die je hoort
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stuurbekrachtigingsmotor heeft misschien wat olie nodig. Als je deze hoort (typisch zoem-geluid) staat deze droog. Snel verhelpen, anders gaat deze kapot!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het oliepeil van de stuurbekrachtiging is zeer waarschijnlijk te laag. Even bij (laten) vullen met de juiste olie en het probleem is verdwenen.

Ook even kijken waarom er olie bij moet. De stuurbekrachtiging verbruikt namelijk geen olie. Als dit dus toch bijgevuld moet worden, is de kans groot dat er ook lekkage is.