Wat is het verschil tussen rode en blauwe koelvloeistof voor de auto?

Behalve de kleur

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
66.5K

Het beste antwoord

Ha, die Svenn0vietsj;

De kleur van koelvloeistof houdt verband met de motoren waarin deze gebruikt kan worden. Voor een aluminium motorblok moet vaak een andere soort worden gebruikt dan voor een gietijzeren exemplaar. Waarschijnlijk staat er in je instructieboekje iets over te lezen en vraag het anders je dealer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

[quote: http://dacia.startpagina.nl/prikbord/7312490/verschillende-soorten-koelvloeistof]

In de basis zijn er twee soorten koelvloeistof:
één op basis van MONO ETHYLEEN GLYCOL (meest gebruikt voor de personenauto’s)
en de andere op basis van MONO-PROPYLEEN GLYCOL.

Meestal bestaat koelvloeistof uit één van de bovenvermelde stoffen aangevuld met additieven en tot 50% gedemineraliseerd water.

Koelvloeistoffen met dezelfde basis kunnen in principe gemengd worden; al moet je je wel realiseren dat de eigenschappen –van de additieven- dan kunnen veranderen en dat is meestal niet gewenst.
Maar in de praktijk is het soort aan de kleur niet te onderkennen; dus is mengen niet aan raden.

Tot ongeveer 1995 was –de meestal blauw kleurige- op ethyleen glycol gebaseerde koelvloeistof standaard in de meeste personen auto’s aanwezig. Hier van bestaan –nog steeds- heel veel kwaliteiten, overal verkrijgbaar. De meeste autofabrikanten hadden hun eigen specificaties en namen. Deze bevatten meestal in meer of mindere mate nog silicaten. Wel zijn ze meestal NAP-free of wel vrij van nitraat-,amine-, en fosfaatverbindingen.

Na 1996 begonnen Audi en VW hun koelsystemen af te vullen met een geheel nieuw type koelvloeistof, eveneens op basis van ethyleen glycol, maar van hoger kwaliteit; bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij! Deze koelvloeistof kan meestal een autoleven lang blijven zitten.

Van G-12 koelvloeistof bestaan inmiddels verbeterde versies en ook hebben heel veel andere automerken en toeleveringsbedrijven een vergelijkbare koelvloeistof. Meestal is deze ook roze of rood van kleur.
Deze koelvloeistof is dan weliswaar ook op basis van ethyleen glycol, maar mengen met de bekende blauwe vloeistof is zondermeer af te raden. Er zit een heel ander additievenpakket in en mengen zou dan ook de levensduur “long-live” vrijwel geheel teniet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha,
De kleur koelvloeistof geeft aan wat voor koelvloeistof het is. Je hebt silicaathoudende koelvloeistof (blauw/groen), silicaatvrije koelvloeistof (roze) en combinatie van beide (violet). Dan heb je nog een paar andere kleuren. Echter verschilt dan alleen het kleurmiddel, en verder niet de eigenschappen van het product.

Alle drie de producten zijn op basis van Ethyleen Glyco. Mono Ethyleen Glycol is een koelvloeistof zonder corrosieinhibitor, dus niet te gebruiken, zonder toevoeging. Heeft ook geen officiële goedkeuring van de fabrikant.

Mono Propyleen glycol is een koelvloeistof geschikt voor gebruik bij processen waar voedsel verwerkt worden.

Mengen van koelvloeistoffen wordt afgeraden.
Ook nog een mooie bron gevonden:
Toegevoegd op 03 januari 2020 15:05: tekst