Wat is belangrijker, geruis van de snelweg verminderen of uitzicht voor de automobilist?

Vaak zie ik een geluidsscherm zonder dat daar maar een huis in de buurt is. Snelweggebruikers willen toch ook van het uitzicht genieten. Op deze manier kan alles net zo goed onder de grond.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Volgens mij is de snelweg toch echt bedoeld om zo snel mogelijk van A naar B te komen en niet om van de natuur te genieten. Dus als dat geluidshinder voor het omliggende oplevert dan moet daar wel wat aan gedaan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als ik terug denk aan het vorige huis van mijn moeder in het uiterste Noorden (Noord-Oost) van Arnhem tegen de A12 aan. Maar de A12 lag wel 75 meter lager...

Op een bepaald moment besloot het gemeentebestuur dat daar bovenop die berg een geluidsscherm moest komen. Dit terwijl er vanuit de wijk nog nooit een klacht over geluidshinder was gekomen. Sindsdien hoorde je bij ondermeer mijn moeder in huis het verkeer dat over de A12 reed. Dit terwijl er voor dat geluidsscherm -een 128 cm dikke muur- nog nooit iemand in de wijk last had gehad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar. Akoustiek is een kompleks gebeuren. Er spelen zoveel factoren mee, dat je echt moet weten wat je doet, anders bereik je exact het tegenovergestelde.
Ik kan een mooi uitzicht langs de snelweg zeer waarderen. Helaas is daar steeds minder van. Dat komt niet alleen door die geluidsschermen, maar ook door de ongebreidelde aanleg van bedrijventerreinen langs de snelweg. Ik noem bijvoorbeeld de A58 tussen Eindhoven en Tilburg.
Ook langs de A2 tussen Utrecht en Amsterdam is een groot deel van de prachtige vergezichten over de weilanden verdwenen, mede door de aanleg van die spoorlijn en dat wanstaltige station of wat het ook moge zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik rijd ook vaak langs die lelijke geluidsschermen en vraag me wel eens af waarom die daar zijn aangelegd, want ik heb helemaal geen last van de mensen die daarachter wonen.
Ja, 's zomers als het heet is en ze allemaal op het balkon zitten met de radio aan, dan heb ik 'r wel eens last van, maar ach...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mits op de goede manier aangelegd hebben geluidschermen nut! Verder kost het alleen een hoop van onze belastingcenten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind als automobilist die wanden vreselijk! In Oostenrijk heb je trajecten waarbij je niets van de omgeving ziet. Ik vind het autorijden een stukje vermaak als je van de omgeving kan genieten. Pas was ik in Schotland, op de rijksweg heb ik genoten van de omgeving. Mensen die last hebben van lawaai moeten maar niet zo dicht op de rijksweg gaan wonen. Daarbij moet ik zeggen dat ik zelf ooit bovenop een provinciale weg heb gewoond, en dat geluid went snel. Op den duur hoor je het niet meer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoort het niet meer, schrijf je. Je hoort het niet meer bewust, bedoel je. In werkelijkheid geeft continu geluid een continu stressgevoel. Dat is op een heleboel manieren erg slecht voor je, zeker als het langer dan een maand of twee aanhoudt.
op de snelweg moet je op het verkeer letten en niet op de omgeving,dus de schermen staan er voor allebei de doelen,en alles onder de grond zou een prima oplossing zijn als de aanleg en veiligheidssystemen niet zo duur waren.