Hoe gaan jongeren na 2035 een auto kunnen kopen?

Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe auto meer verkocht worden die een verbrandingsmotor. Dat wil ook zeggen dat lesauto's waarschijnlijk uiterlijk 2038 ook allemaal EVs zullen zijn en dus allemaal automaten. Maar als je in een lesauto met automaat hebt gelesd, rij je ook met een automaat af en mag je niet in een schakelauto rijden.

Stel dat je in 2038 je rijbewijs haalt, is de keuze enorm beperkt wat je kan kopen. De EVs zullen hoogst waarschijnlijk ook erg duur blijven. Hoe ga je dan ooit een auto kunnen aanschaffen?
En krijgen we een generatie (en daarna ook natuurlijk) van mensen die niet meer in schakelauto's mogen krijgen?

een jaar geleden
in: Auto's
2.3K
tinus1969
een jaar geleden
Voorspellen is moeilijk vooral als het om de toekomst gaat. Maar de extreme opties zijn dat jongeren idd geen auto’s meer kopen, of dat rijscholen een uitzonderingspositie gaan gebruiken bv die voor e-fuels: https://www.topgear.com/car-news/business/eu-allows-e-fuel-exemption-2035-combustion-engine-ban
ronron1212
een jaar geleden
Hoe meer elektrische auto.s er worden gekocht hoe goedkoper ze worden en de tweede handshands markt groeit dan ook.
tinus1969
een jaar geleden
Groeit de tweedehands markt? Ik hoor dat we tweedehands elektrische auto’s exporteren naar Noorwegen en benzine auto’s importeren uit Duitsland. Hoe dan ook sluit dit een grote groep auto’s uit voor jonge kopers in ca 2040.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Een auto aan kunnen schaffen is geen wettelijk recht ! Ik vermoed dat er óf niet veel over nagedacht is door de beleidsmakers, óf dat die er op vertrouwen dat het wel goed komt met de 2e hands markt. Veel jongeren zullen wellicht andere manieren van vervoer gaan gebruiken. Een elektrische scooter of fiets b.v. Of toch met het OV, of verhuizen.
Wie zal het zeggen?
Thecis
een jaar geleden
2e hands mogen auto met verbrandingsmotor gewoon verkocht worden. Dat is het probleem niet.
Ik voorzie het probleem dat er straks een heleboel jongeren alleen nog maar in een automaat mogen gaan rijden omdat de lesauto een EV is.
Weinig auto's met verbrandingsmotor zijn een automaat.
EVs zijn automaten maar waarschijnlijk erg duur.
Zie je het probleem al?
Thecis
een jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
Ik ga er ook niet vanuit dat het een recht is. Integendeel zelfs. Maar ik voorzie wel een probleem voor een hele generatie. Vandaar mijn vraag of ik wellicht iets gemist had of dat er mogelijk een situatie zal ontstaan die men niet had ingecalculeerd.
LeonardN
een jaar geleden
Volgens mij klopt je verhaal in de vraag niet helemaal.
"Dat wil ook zeggen dat lesauto's waarschijnlijk uiterlijk 2038 ook allemaal EVs zullen zijn en dus allemaal automaten."
===
Dat is een onterechte conclusie lijkt me.
https://www.change.inc/mobiliteit/in-2038-moet-de-laatste-benzineauto-verkocht-worden-38375
"In 2038 moet de laatste benzineauto verkocht worden"
===
Als de laatste benzineauto in 2038 verkocht wordt kan je zomaar nog 10-15 jaar die auto blijven rijden. Je zal dan gok ik een keuze kunnen maken als lesser. Zolang een benzineauto niet verboden wordt, precies zolang kan je er in theorie ook in lessen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Ik snap dat je daar niet vanuit gaat. Maar dat doen beleidsmakers dus ook niet.
Thecis
een jaar geleden
@LeonardN
Klopt dat een auto nog veel langer gebruikt kan worden. Echter is het voor lease- en bedrijfsauto's heel normaal dat de auto ongeveer elke 3 jaar ingeruild wordt (omdat de waarde dan nog niet heel sterk afneemt).
Daarbij is het bij lesauto's ook dat je niet wilt lessen in een auto van 10 a 15 jaar oud. Dus een instructeur zal de auto veel sneller gaan vervangen. De conclusie lijkt niet helemaal onterecht:
"Alle nieuwe auto's en bestelwagens die vanaf 2035 in de EU worden verkocht, mogen geen CO2 meer uitstoten. Wat betekent dit in de praktijk? Lees de veelgestelde vragen om erachter te komen."
https://www.europarl.europa.eu/news/nl/headlines/economy/20221019STO44572/eu-verbod-op-de-verkoop-van-nieuwe-benzine-en-dieselauto-s-vanaf-2035-uitgelegd
De site waar je naar refereert is van 01 juni 2022. In de tussentijd is het waarschijnlijk veranderd aangezien de nieuwere info (zie link, 28 okt 2022) aangeeft dat het dus 2035 is.
Thecis
een jaar geleden
@LeonardN
Ook in de legislation (samenvatting) zie ik geen verwijzing naar 2038 of naar een 3-jarige overgangsperiode (wat binnen europese wetgeving o.h.a. wel gebruikelijk is).
https://www.europarl.europa.eu/legislative-train/carriage/co2-emission-standards-for-cars-and-vans-post-euro6vi-emission-standards/report?sid=6801
Dus ik weet niet precies waar die site de 2038 vandaan gehaald heeft, maar het lijkt of achterhaalde informatie of gewoon onjuiste info.
Fietser001
een jaar geleden
Dat is een hele goede vraag.
Er veranderd een hoop. Wat allemaal veranderd kan ik geen antwoord op geven.
De een heeft een groot vermogen en kan makkelijk een dure auto (mogelijk met automaat) aanschaffen. Een ander heeft net genoeg voor een met verbrandingsmotor. Er gaan verhalen de rondte dat er een speciale regeling komt voor oude auto's met verbrandingsmotor. Er is wel een regel dat de uitstoot van de auto niet meer dan een bepaalde hoeveelheid mag zijn.
Voor nu kun je gewoon rijden met een verbrandingsmotor in je auto.
LeonardN
een jaar geleden
Of het getal nu 2035 of 2038 is dat maakt niet uit voor het principe.
(ik had op 2038 gezocht omdat jij het noemde, vandaar ik er op kwam, je maakt een enorm punt om dat jaar alsof mijn argument valt of staat met getal) "Echter is het voor lease- en bedrijfsauto's heel normaal "
Wat normaal is, is niet voor iedereen van toepassing; als schakelles veel gevraagd is zullen lesgevers er vanalles aan doen om aan die vraag te voldoen. "Daarbij is het bij lesauto's ook dat je niet wilt lessen in een auto van 10 a 15 jaar oud"
Wat velen zullen willen is een goedkope auto kopen. Als dat nog benzine is en dat veelal schakelbakken zullen zijn, zal de lesser DUS in een schakelbak willen lessen.
Die vraag zal dalen naarmate het aanbod aan benzine/schakelauto's daalt.
Je krijgt dan dus waarschijnlijk gewoon een natuurlijk verloop, waarbij lesauto's steed meer (maar niet direct) EV's zullen zijn, net als het gehele wagenpark van NL (of de EU).
Thecis
een jaar geleden
@LeonardN
1. Ik noemde het getal omdat je net voor 2035 een auto met verbrandingsmotor koopt en het in 3 jaar kan afschrijven. Dus die periode dat je met een bezine auto kan afrijden had ik mee genomen.
2. Je gebruikt zelf het jaartal 2038 in combinatie met de opmerking dat ik de verkeerde conclusie trek. Inclusief een verwijzing naar een artikel dat naar 2038 verwijst. Daar ga ik op in. En ja, ik ga inderdaad er van uit dat je argument (mede) daarop gebaseerd is (ik ging er van uit dat je mijn tekst goed gelezen had, mijn inziens staat het duidelijk in de eerste regel). Maar waarschijnlijk zal er inderdaad een natuurlijk verloop gaan plaatsvinden. Maar ik betwijfel of rijscholen inderdaad koste wat het kost auto's met verbrandingsmotoren gaan behouden. We zullen het wel zien.
tinus1969
een jaar geleden
Nogmaals, ik denk dat dit niet goed te voorspellen is. Er zijneen paar serieuze opties:
-jonge bestuurders hebben idd een probleem, vooral als autorijden sowieso duur wordt.
-vrijstelling voor e-fuels zorgt er voor dat schakelauto’s ook na 2035 verkrijgbaar zijn
-de electrische auto wordt zo populair (bv als benzine relatief veel duurder wordt dan electrisch) dat ook lesauto’s overgaan op electrisch.

Antwoorden (2)

Veel zullen een tweedehands benzineauto aanschaffen. Daar kunnen ze ook nog in lessen zolang die niet verboden worden.
2038 laatste benzineauto verkocht betekent niet gelijk de laatste (les)benzineauto die bestaat.
===
Zolang de vraag naar schakelauto's hoog blijft zolang zullen lesgevende instanties die auto's proberen te laten rijden. Op een gegeven moment zullen die schakelauto's wegvallen, maar dan zal ook de vraag naar les daarin wegvallen. Maar dat zal dus vele jaren na 2038 zijn en dan zal de markt in tweedehands en goedkopere EV's (en goedkopere tweedehands EV's) naar alle waarschijnlijkheid gestegen zijn.
===
Overigens zijn er ook nog een hoop automaat-benzine/diesel-auto's. In een EV lessen en dan een benzine-automaat kopen is dus ook nog een optie.
Tweedehands benzine-automaat bedoel ik dus (als dat niet al duidelijk was).
Percentage automaten lijkt te groeien.
https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/2022/februari/ruim-1,2-miljoen-automaten-erbij-sinds-2015#:~:text=Nieuwverkoop,met%20destijds%2048%2C9%20procent.
Dus als dat doorzet naar 2035 dan is lessen in een EV(automaat), en dan een benzine-automaat kopen een steeds grotere waarschijnlijkheid.
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Zie reacties hierboven.
Ik zie geen verwijzing naar 2038. Ik denk dat die informatie achterhaald of gewoon onjuist is.
https://www.europarl.europa.eu/news/nl/headlines/economy/20221019STO44572/eu-verbod-op-de-verkoop-van-nieuwe-benzine-en-dieselauto-s-vanaf-2035-uitgelegd
https://www.europarl.europa.eu/legislative-train/carriage/co2-emission-standards-for-cars-and-vans-post-euro6vi-emission-standards/report?sid=6801 Ik weet alleen niet of rijscholen het kunnen maken om op een gegeven moment met verouderde auto's te rijden (nu worden auto's ook met een zekere regelmaat ingeruild omdat dan de waarde nog niet teveel gedaald is.
Thecis
een jaar geleden
Wat betreft de link naar gaspedaal.
Als je alle prijzen meeneemt heb je ca 72.000 automaten versus 112.000 (verhouding 1: 1.5) handgeschakelde auto's. Inderdaad geen slechte verhouding. Maar als starter wordt er meestal niet een heel hoog bedrag aan een auto uitgegeven. Als je kijkt naar auto's met een max van 5000 euro (mijn eerste auto was aanzienlijk goedkoper) is de verhouding alweer heel anders:
3800 automaten
27000 schakelautos. Kijk je tot een max van 3000 euro:
1800 automaten
15000 schakelauto's
Verhouding tussen de 2 prijsklassen is zo uit het hoofd ongeveer vergelijkbaar (ca 1:7) Dat is een hele andere verhouding dan als je kijkt naar alle auto's in alle prijsklassen. Data is leuk, maar je moet wel kijken waar de data over gaat en of het toepasbaar is.
LeonardN
een jaar geleden
"Ik weet alleen niet of rijscholen het kunnen maken om op een gegeven moment met verouderde auto's te rijden"
Tegenover wie of wat? Zolang de wet het niet verbiedt en de vraag ernaar hoog zal zijn, zullen ze proberen schakel te blijven rijden. Wellicht maken ze er zelfs wel speciale schakel EV's voor als dat loont.
"omdat dan de waarde nog niet teveel gedaald is."
Wederom, als de vraag hoog blijft kan het ook financieel aantrekkelijker zijn om juist wat schakel(benzineauto's) aan te houden.
===
"Data is leuk, maar je moet wel kijken waar de data over gaat en of het toepasbaar is."
Starters kunnen nu dus kiezen voor automaat en straks ook.
Ik weet niet of het algemener wordt om automaat te rijden, maar ik had een verhouding van 1 tegen 1.5 nooit verwacht. Ook een verhouding 1:7 niet in onder de 3000 euro.
===
https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/2022/februari/ruim-1,2-miljoen-automaten-erbij-sinds-2015#:~:text=Nieuwverkoop,met%20destijds%2048%2C9%20procent.
tinus1969
een jaar geleden
Min. Lesauto’s slijten snel (veel kilometers, veel onervaren bestuurders); oude enof tweedehandsauto’s zijn geen optie.
Dat is moeilijk te voorspellen, maar het is mogelijk dat jongeren in de toekomst meer gebruik zullen maken van deelauto's of zelfrijdende auto's. Ook kan het zijn dat er nieuwe betaalmodellen komen, zoals abonnementen of leaseconstructies.
11 maanden geleden