Waarom zit er bij een auto wel achterruitverwarming en geen voorruitverwarming?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
14.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De mogelijk zou er zijn, maar wel met een duur prijskaartje. Bij de NS waar ik werkte had je de Elektro Locomotief type 1200. Deze locomotieven hadden elektrische voorruit verwarming d.m.v. een soort goudlaag in het glas van de voorruit. Maar het werkte perfect. Nooit meegemaakt dat er een ruit stuk was.....

Het beste antwoord

Voorruitverwarming is duurder in productie. Bij Ford zie je het op sommige modellen standaard zitten (heb het zelf ook). Alleen bij steenslag kan het een probleem opleveren. Vergt nogal wat kennis om een dergelijke ruit te vervangen. Die kennis vindt je bij de dealer en niet bij een carglass o.i.d.

Verder moeten de meeste merken het doen met een blower. Werkt ook maar duurt iets langer. Een alternatief is om een standkachel te laten installeren. Zo is in de ochtend zowel je auto van binnen warm, je ruiten ontdooid en tevens je motor reeds opgewarmd. Heerlijk Zit in mijn auto van zaak; gewoon om 06:00 wegrijden zonder te krabben en je jas kan lekker uit blijven.

Maar goedl da's luxe.
Het echte antowoord is: Prijs. Duurdere techniek en niet iedereen wil daarvoor betalen.
Ik wel en op onze volgende prive auto komt het weer; evenals airco.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem je jas wel mee... als je ergens onderweg strandt, en je kacheltje werkt niet (meer), heb je die jas toch nog hard nodig....

Andere antwoorden (7)

Omdat je warme lucht over je voorraam kan laten gaan, daarbij van al die draadjes over je raam zal je ook niet vrolijk worden, dat lijd af
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze vorige auto, een renault laguna, had voorruitverwarming. Verticaal, zo dun dat je heel goed moest kijken om ze te zien. Reuze handig, maar schijnt te duur te zijn om standaard uit te voeren bij alle auto's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heleboel Fords hebben dat wel. Alleen zijn de draadjes nogal irritant.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, ik erger me vooral 's avonds nogal aan het slechte zicht door m'n voorruit. Maar het is wel handig als hij beslaat!
Voorruiten gaan vaker stuk doorbijv steenslag. Elektrische voorruitverwarming maakt deze ruiten "te"duur.
jc54
14 jaar geleden
Beide ruiten kunnen verwarmd worden. Bij de achterruit gebeurt dit door dunnen elektrisch geleidende draadjes. Bij de voorruit gebeurt het verwarmen meestal door een blower die warme lucht tegen de ruit blaast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap die minnetjes niet, want je hebt gewoon gelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Och, d'r zijn weer een paar minkukkels bezig.
Komt vaker voor dat goede antwoorden beloont worden met een min.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp de minnetjes wel. Uit de vraag blijkt toch redelijk duidelijk dat de vraagsteller wil weten waarom bij de voorruit niet een soortgelijk systeem als bij de achterruit gebruikt wordt en dus is dit een onjuist antwoord.
Het is bij sommige auto's een optie, maar wel erg duur. Het moet namelijk een veel "doorzichtiger" systeem zijn dan bij je achterruit. Anders zou je de hele tijd tegen die verwarmingselementen (draadjes) aan zitten te kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op mijn ford C MAX had ik het zitten en daarvoor op mijn focus ook.
Die draadjes zie je niet. Alleen als je ze zoekt.
Alleen heb ik bij beide auto's gehad dat het stuk ging.
Weliswaar vervangen onder garantie.

Al er goed ijs op zit duurt het toch even voordat het los zit hoor.