wat betekenen die 1tjes en 2tjes boven het kenteken op een nummerbord?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
17.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/tje-tje-etc-nummerbord.8950

Het beste antwoord

Soms worden nummerborden gejat, gekreukt, of beschadigt. Nieuwe nummerplaten krijgen dan een nummertje. Beginnend vanaf 1 en het nummerbord wordt uitgeschreven, zodat een gejat nummerbord geen boetes meer kan veroorzaken op je auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet bij beschadiging Waussie, alleen als platen gejat worden krijg je er een extra cijfertje bij.
Bron: Eigen ervaring.

Andere antwoorden (7)

Dat dit platen zijn die als vervanging dienen voor de origineel afgegeven plaat. De 1e keer, en tweede keer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verlies kenteken

Tot voor kort moest u bij verlies of diefstal een nieuw kentekenbewijs aanvragen, en daarbij tevens nieuwe kentekenplaten laten maken. Deze werden dan beide voorzien van een verhoogde duplicaatcode.

Kentekenbewijs kwijt
Wanneer u uw kentekenbewijs kwijt bent kunt u deze bij de RDW opnieuw aanvragen. Dit kentekenbewijs zal dan voorzien zijn van een verhoogde duplicaatcode (zie afbeelding).

Kentekenplaten kwijt
Wanneer een of meerdere kentekenplaten kwijt zijn kunt u deze tevens opnieuw aanvragen. De platen zullen dan beiden voorzien worden van een nieuwe duplicaatcode (zie afbeelding), die in dit geval dus kan afwijken van de duplicaatcode op het kentekenbewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat geeft aan dat de bezitters van de auto een nieuw kentekenbewijs moesten aanvragen. Door diefstal of verlies neem ik aan. Hoe vaak dat mag weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat houdt in dat in het verleden ofwel het kentekenplaat of het kentekenbewijs zoek is geraakt.

De auto wordt dan voorzien van een duplicaat kentekenplaat en het aantal duplicaten wordt aangegeven met het cijfertje.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Op 22 september 2008 is de ontkoppeling van de duplicaatcodes van het kentekenbewijs en de kentekenplaat ingegaan. Vanaf deze datum worden kentekenplaten voorzien van een eigen duplicaatcode. De duplicaatcode op de kentekenplaten kan vanaf die datum afwijken van de duplicaatcode van het kentekenbewijs.

Op de kentekenplaat wordt de duplicaatcode boven het eerste liggende streepje geplaatst: 1 voor duplicaat 01, 2 voor duplicaat 02, enz."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt er boven te staan als je een nieuwe nummerplaat aanvraagt (bv. na schade) en volgens mij ook als je de kentekenpapieren kwijt bent geraakt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet bij schade, alleen als de kentekenplaten gestolen zijn.
Bron: eigen ervaring.
Dit was het antwoord van Achmed op dezelfde vraag. Geef mij hiervoor geen plusjes, want het is niet het mijne.
Bij vermissing van één of twee kentekenplaten hoeft u geen vervangend kentekenbewijs meer aan te vragen. U kunt dan bij een door de RDW erkende kentekenplaatfabrikant nieuwe kentekenplaten aanschaffen. Hierbij moet u (of iemand namens u) het originele Voertuigbewijs (deel 1A) en een geldig legitimatiebewijs laten zien.

Als er op het voertuig twee kentekenplaten zitten, dan worden er ook twee nieuwe kentekenplaten verstrekt, ook al is er maar één kentekenplaat vermist.

De kentekenplaatfabrikant perst de kentekenplaten met een verhoogde duplicaatcode. Ook registreert de kentekenplaatfabrikant dat hij nieuwe kentekenplaten afgeeft omdat de oude zijn vermist.

Bronnen: Achmed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat betekent dat het de tweede keer is dat voor die auto een kentekenbewijs met kentekenplaten is uitgegeven.

De eerste keer is het origineel, zonder cijfer. De tweede keer komt er een kleine 1. De derde keer een kleine 2. Enzovoort.

Dit voorkomt misbruik. Je kunt nu geen nieuwe kentekenplaten meer aanvragen die hetzelfde zijn als de originele. Elke kentekenplaat is anders. Bij het uitgeven van een nieuwe plaat, wordt in een centraal systeem de vorige plaat als ongeldig gemarkeerd.

Overigens hoeft het niet te betekenen dat iemand met zo’n 1 zijn nummerplaten is verloren of zo. Mijn moeder rijdt ook met een kleine 1 rond. Dat kwam doordat de RdW een foutje had gemaakt met haar kentekenbewijs, of met de goedkeuring, zoiets. Toen moest ze terug naar de garage en kreeg ze nieuwe papieren en nieuwe nummerplaten. Kostte haar niets (zij had niets misdaan), maar ze rijdt nu dus wel met die kleine 1 rond.

Met dank aan Rotaluclac.