Ben ik aansprakelijk bij schade gemaakt door achteruit te rijden tegen een auto die tegen de richting in stond?

ik reed achteruit en zag de auto die wilde uitrijden over het hoofd. Die auto stond tegen de richting in geparkeerd wat niet mag
Ben ik toch aansprakelijk voor zijn schade?

een jaar geleden
in: Auto's
2.9K
erotisi
een jaar geleden
Reden jullie beide tegen elkaar aan?
Edraket
een jaar geleden
Een stilstaande auto kan niets fout doen.
Een auto die rijdt, die kan fouten maken.
stellas
een jaar geleden
ik reed achteruit en naast mij stond een auto tegen de rijrichting in die aan het uitrijden was.
joro
een jaar geleden
Jazeker, als een ander volgens jou een fout maakt, betekent dat nooit dat jij niet aansprakelijk bent, als jij er tegenaan gereden bent.
tinus1969
een jaar geleden
De andere auto bewoog dus? Wat deed die precies?
Dit zijn de lastigste situaties, want jullie zijn beide mogelijk fout/aansprakelijk. Verzekeraars lossen dit graag pragmatisch op.
Utrecht
een jaar geleden
Was de andere auto in beweging; dat is essentieel.
Hoe hij staat geparkeerd is niet van belang: een stilstaande auto is nooit fout.
Maar als beide auto's rijden (tegen elkaar aan) dan gaat pas tellen wie op dat moment in overtreding is. Pas dan is de verkeerde rijrichting van de tegenpartij van belang.
TurfGraver
een jaar geleden
Achteruit rijden is een bijzondere manoeuvre.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Ook vooruit rijden tegen een al dan niet fout geparkeerde auto mag niet. Alleen wanneer de auto (bewezen) bewust op een gevaarlijke plek is neergezet om zo een ongeluk uit te lokken, pas dan kun je als bestuurder onder de aansprakelijkheid uit komen.
Dat is hier niet het geval.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Dit gaat om België? Daar lijkt het verboden om tegen de rijrichting in geparkeerd te staan. https://magazine.vab.be/op-weg/mag-je-tegen-de-rijrichting-in-parkeren/
Of het tegen de rijrichting in geparkeerd staan, voldoende reden is om er dan maar tegenaan te mogen rijden, zonder schuldig te zijn? Lijkt me niet. Maar dat zal uit de belgische wet- en regelgeving bijken.

Antwoorden (2)

Degene die tegen een stilstaand voertuig rijdt (vooruit of achteruit) is aansprakelijk voor de aangerichte schade.
jc54
een jaar geleden
Wie tegen een stilstaand voertuig rijdt, is praktisch gezien altijd 100% aansprakelijk.

Als de ander reed zoals daar normaal is, ben jij 100% aansprakelijk.

Als de ander reed en daarbij de regels overtrad, of als de ander reed en een bijzondere verrichting aan het uitvoeren was, is sprake van gedeelde aansprakelijkheid.
Cryofiel
een jaar geleden