vraag over mercedes ml koplampen

ik heb een ml 270 cdi van 2001 die heeft nog de oude lichten zitten?
mijn vraag is ; is het mogelijk nieuwe xenon lampen te steken van het jaar 2002 en jonger en is dat gewoon erinsteken of moeten er aanpassingen gebeuren of moet ik daarvoor speciale lampen kopen? of hoe kan ik xenonlampen hebben in de auto?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Het beste antwoord

Xenonlampen hebben een adapter nodig dus je kan ze niet zomaar erin steken. Er bestaan wel Xenon-look lampen. Lampen die op Xenon lijken maar dit niet zijn, deze kan je wel vaak egwoon erin steken.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ook is er iets met de lampenkappen. Weet niet precies hoe dit zit.
Maar de normale lampenkappen zijn gemaakt voor gewoon licht, xenon licht wordt anderes gebroken door de kappen.
Er zijn ook verhalen in omloop dat de lamenkappen kunnen smelten als de xenon niet juist past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Lastige regelgeveing op dit moment.
Kan bovendien elk jaar weer veranderen zoals ook in mei j.l. is geprobeerd. Later in het jaar teruggedraaid omdat het idioot is dat je een auto WEL bij de RDW kreeg goedgekeurd en er daarna niet mee mocht rijden.

Officieel . europese regels, moeten alle auto's met xenon automatische hoogteverstelling hebben en tevens een koplamp sproeier/wiswas. Geldt voor auto's van na 2006.

Geldt dus echter NU niet voor jou oudere ml. Wel moet de lamphoogte van binnenuit verstelbaar zijn (en dat zal wel zo zijn bij die ML)
Tevens moet , als je er een xenon met adapter in zet, het lichtbeeld (afstelling) correct en niet verblindend zijn.
Of dat kan bij de ML weet ik niet. Hangt af van de vorm van de huidige reflector en de exacte xenon die je erin zet.
Of je dan nog naar het buitenland kan gaan weet ik niet. Vzv ik weet moet je dan de complete koplamp units vervangen door die automatisch verstelbare....als die al leverbaar zijn voor jouw auto type. (Zijn wel leverbaar voor golf en bora)
Je kunt een search doen op google met :

pilot xenon verlichting europees

Ik rij alleen in binnenland en heb een pilot xenon aftermarket H1 lamp in de golf 3 gezet. Deze dubbele koplampen, waardoor ik alleen het dimlicht heb hoeven te vervangen, (golf 4 look) geven inderdaad een correct lichtbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je koplampen laten vervangen door het nieuwe type heldere koplamp met xenon vanaf model 2002. Reken alleen wel op een kostenplaatje van rond de 500 euro per kant.
Maar het past in ieder geval wel.
Een aftermarket set is een goedkopere oplossing, zo rond de 200 euro totaal, maar zoals hierboven beschreven, wel aan richtlijnen gebonden.