Krijg je krassen op autoruiten met goedkopere ruitenkrabbers?

Wanneer je de autoruiten in de winter moet krabben zie je dat de een kunststof krabbers gebruikt en de ander een soort metaal. Maar kun je van goedkopere ruitenkrabbers (blijvende) krassen op de ruiten krijgen?

3 jaar geleden
in: Auto's
4.6K
Bordensteker
3 jaar geleden
Beter dan krabben werkt een sprayfles ruitontdooier. Spuit het ’s morgens gelijkmatig op de bevroren ruit(en) en laat het even intrekken. De rijp, cq het ijslaagje ontdooit heel snel. Veeg de natte ontdooiende ruit nu niet meteen schoon!
Laat het smeltwater met daarin dus een soort antivries nog even op de ruit zitten, rij weg en kijk door de nattigheid heen. Zet je zijruiten open zodat je ook opzij goed zicht hebt, en je adem wegwaait en niet aan de binnenkant tegen de koude voorruit beslaat. Gebruik de ruitenwissers pas als de voorruitverwarming na een paar straten effect begint te krijgen.
De natte doorzichtige smurrie op de ruit bevriest namelijk niet meteen opnieuw, maar als je al het nat wegveegt, dán gaat de nu droge en nog steeds even koude ruit soms van buiten meteen weer met vocht uit de lucht beslaan en dat vocht bevriest dan weer tot een dun maar tamelijk ondoorzichtg laagje. Want de nog steeds effectieve ontdooispray heb je helaas al van de voorruit af geveegd!

Antwoorden (1)

Het kan. Sommige merkloze varianten breken in veel gevallen snel en de kans op krassen op het autoraam is hierbij aanzienlijk (uitstekende deeltjes in het plastic etc.).
Maar een ijskrabber van bijvoorbeeld de Hema of Action voor € 1,- zal geen problemen opleveren.

Of je krassen krijgt hangt niet zozeer af van de prijs. Er doen wel verhalen de ronde dat ijskrabbers met een messing blad kleine krasjes op autoramen zouden maken. Even voor de goede orde: zowel de ijskrabber met messing blad als de variant gemaakt van hard plastic kan krassen veroorzaken. Dit heeft namelijk te maken met het vuil dat al op de autoruit aanwezig is. Krassen ontstaan tijdens het krabben door vuil en zand dat onder het ijs op de ruit ligt. Terwijl jij aan het krabben bent, schuurt het vuil over je ruit en komen er kleine krasjes in het glas. Autoruiten zijn bikkelhard, maar toch kunnen er op die manier minuscule krassen op terechtkomen. Je ziet deze krasjes in de zomermaanden bij een laaghangende zon. Onder normale omstandigheden zijn ze nauwelijks zichtbaar.
Zie hier de ‘beste ijskrabbers’:
https://alstu.nl/beste-ijskrabber/
SimonV
3 jaar geleden
Bordensteker
3 jaar geleden
+
Prima link ook; in de lezersreacties onder het Plusonline verhaal staan enkele nuttige opmerkingen over liever helemaal niet krabben maar sprayen.