Mag een garagist een reparatie uitvoeren die evenveel kost als je auto waard is zonder te verwitten?

Ik heb het contactslot van mijn nissan micra (2005) laten vervangen. 800€. De garagist kent mij en mijn financiële situatie. Ik vertrouwde erop dat hij me zal verwittigen als de kosten hoog gingen zijn. Wat do ik nu?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
TurfGraver
3 jaar geleden
€800 voor contactslot vervangen is wel een stevige rekening. 8-¦

Antwoorden (2)

Ja, dat mag hij (althans onder NL recht), als hij mocht aannemen dat je opdracht hebt gegeven tot reparatie. Als je dus je auto naar de garage brengt en zegt 'hij start niet, kun je dat repareren', dan mag hij aan de slag.
Zorgvuldig is het natuurlijk niet, ook niet van zijn kant.
Daarom is het verstandig om, juist bij dit soort problemen, geen vage opdrachten te geven, maar even duidelijk te bespreken wat de garage wel of niet mag doen, of tot welk bedrag, of bv eerst een kosteninschatting voordat de echte reparatie begint.
3 jaar geleden
Of dit mag? JA, zolang jij niet gezegd hebt niets doen voordat ik WEET wat de kosten zijn, mag dit wel. Jouw opdracht was een reparatie zijnde het laten vervangen van je contactslot. Duidelijk. Je hebt niets gevraagd of gezegd over de hoogte van de totale kosten.

Wist je niet wat een nieuw contactslot kost? heb je het niet gevraagd?
Dat valt jou aan te rekenen.
Als deze monteur/garagist jou kent dan is mijn reactie eerst dit afhandelen en vervolgens een andere garage zoeken. Wat hier gebeurd is valt onder hoofdstuk dom graaiwerk.

@Deze persoon kent jou en jouw financiële situatie.
@Dan is het heel vreemd dat dit zo gebeurd is.
@Je hebt niets gevraagd of gezegd over de hoogte van de totale kosten.