Mag je een auto op je naam hebben zonder dat je werkt?

Mag je bijvoorbeeld als studentzijnde (zonder bijbaan) of als afgestudeerde met bijvoorbeeld een wajong uitkering een auto op je naam hebben? Bijvoorbeeld omdat je opa en oma jarenlang voor je hebben gespaard en een dure auto voor je verjaardag hebben gekocht? Zo ja, wat mag deze auto maximaal kosten en zou je moeten bewijzen hoe je aan deze auto bent gekomen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
2.1K
Ritsuka
3 jaar geleden
Komt de auto op jouw naam en kun je de verzekering en wegenbelasting betalen? Dan is er geen probleem.
tinus1969
3 jaar geleden
Er is geen verbod, maar ik heb wel vaker gehoord (en jij mss ook) dat politie, belastingdienst en uitkeringsinstanties crosschecks doen met de databases van het RDW. Wie dus een dure auto heeft, maar geen inkomen, wordt onderzocht op illegale/criminele inkomsten. Een veel acuter probleem: Als je een dure auto krijgt van je oma en opa, moet er waarschijnlijk schenkbelasting worden betaald. Omgekeerd bewijst het betalen daarvan dat de auto legaal verkregen is. Bij sommige uitkeringen (mn bijstand) worden zulke schenkingen bovendien gekort op de uitkering.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@tinus1969 Vanaf welk bedrag geldt dat er zo een check wordt gedaan? Wat zien ze dus als een dure auto? Waar moet ik dan ongeveer aan denken?

Antwoorden (1)

Je mag gewoon een auto op je naam hebben je hoeft niets te bewijzen.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Vanaf welk bedrag geldt dat er geen check wordt gedaan?