Als ik kinderen van een ander meeneem, is het dan echt zo dat mijn kinderen in het stoeltje moeten en de andere kinderen gewoon in de gordel?

. Het is toch raar dat mijn kinderen dan op de veiligste plek zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Er is een uitzondering op de regel, die mijn voorganger heeft aangehaald: bij incidenteel vervoer, bijv een verjaardagsfeestje van de kinderen, mogen ook kinderen vervoert worden, die niet in een kinderzitje of op een verhoging zitten. Deze kinderen moeten uiteraard wel in de gordel. Vanzelfsprekend mogen de kinderen alleen op de officiele zitplaatsen zitten, dus niet achter in de kofferbak en er mogen ook niet meer passagiers vervoert worden, dan er volgens het kentekenbewijs zitplaatsen zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is aan uzelf, wie u in de officiele kinderzitjes laat zitten. Uw eigen kinderen of de kinderen die te gast zijn.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet waar, "eigen kinderen" moeten in de zitjes, de anderen mogen dan, als ze ouder zijn als 3 in de gordels.

Andere antwoorden (3)

Kunnen die andere mensen geen stoeltje meegeven voor hun kind? Of vraag erom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad is de regel "niet de eigen kinderen" zonder zitje in de gordel".

Kinderen onder de 3 jaar moeten altijd op een goedgekeurd zitje.

Daarnaast moeten kinderen tot 1.35 op een zitje tenzij deze incidenteel niet voldoende voor handen zijn, dan mogen de "andere kinderen" in de gordel, en alleen op de achterzitplaats. Zie bron.

"Vervoer van 'andere' kinderen
Van ouders en pleegouders wordt verwacht dat ze voor hun eigen kind een kinderzitje in de auto hebben. Maar er rijden misschien ook wel eens andere kinderen mee. Voor hen kan niet altijd een kinderzitje aanwezig zijn. Bij dit soort incidenteel vervoer over beperkte afstand (dus niet op een vakantiereis) volstaat gebruik van de gordel op de achterzitplaatsen voor kinderen vanaf 3 jaar (maar niet de eigen kinderen). Als dit regelmatig voorkomt, is het veel veiliger om toch voor een of meer extra kinderzitjes te zorgen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij wet is vastgelegd dat kinderen beneden de 1,35 cm. in een kinderstoeltje moeten worden geplaatst. Hierbij maakt het niet uit of het je eigen of andermans kinderen zijn. Link heb ik toegevoegd.