Moet je de choke ook gebruiken als je auto ook zonder gebruik van de choke zou (kunnen) starten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.1K

Antwoorden (4)

Als je nog een echte choke hebt hoe je die niet te gebruiken.
12 jaar geleden
Nee ook al je choke hebt, maar hij start en draaid goed zonder moet je hem niet gebruiken,beter er nog, je loopt de kans, dat je de motet "verzuipt"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft de choke niet te gebruiken als jou auto op een redelijke manniet start .
Maar de choke is er ook voor iets anders : het zet de gasklep ook iets open zodat jou auto met een koude start niet afslaat .
Maar als jou auto ook met een koude start ook mooi stationair wil lopen dan is er niets op tegen om de choke niet te gebruiken .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De choke is alleen bedoelt om tijdens koude start de motor iets meer brandstof/lucht te geven waardoor de motor iets hoger stationair draait en de kans op afslaan vermeden wordt.
Als de motor zonder choke goed start, dan moet je de choke ook niet gebruiken. Het kost meer brandstof en het is ook beter om de motor op een rustig toerental warm te draaien.
Soms is een motor gewend om op choke te starten (choke junkies) en het is raar, maar je krijgt dit er vaak niet meer uit. Twee dezelfde auto's, gelijke motoren, zelfde bouwjaar en kilometer stand en de ene start zonder choke en de andere is zonder choke niet te starten.
Dus, als het niet hoeft dan ook niet gebruiken. Het scheelt brandstof en het is ook beter voor de slijtage van de motor.

Suc6