Een deelauto is een auto die gedeeld wordt. Autodelen is een systeem waarbij personen gezamenlijk van een auto of wagenpark gebruik maken. Het verschilt van traditioneel autohuren doordat het huren van auto's voor een korte termijn (bijvoorbeeld per uur of per minuut) mogelijk maakt. Autodelen wordt vooral gebruikt door mensen die relatief weinig met een auto rijden. Het is namelijk financieel voordelig ten opzichte van een eigen auto vanaf minder dan ongeveer 10.000 km per jaar.
Begin 2018 deden in Nederland zo'n 400.000 mensen aan autodelen en begin 2019 waren er 180.000 gebruikers in België.
SimonV