Hoe (on)veilig is het om een auto aan iemand in Burkina Faso te verkopen?

Ik heb een auto te koop staan op Autoscout24 en nu reageert er iemand uit Burkina Faso die de auto wil kopen en geen problemen ziet in het transport. Alle alarmbellen zijn afgegaan uiteraard, maar omdat de auto al enkele weken te koop staat wil ik de aanvraag niet zondermeer af doen als oplichting. Als de koper betaalt, het geld op mijn rekening overmaakt, zijn er dan nog valkuilen waar ik in kan trappen?

paulus811
4 jaar geleden
in: Auto's
4.9K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Op het internet geldt: "Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het ook te mooi om waar te zijn !" Waarom zou iemand uit Afrika al die extra kosten willen betalen voor een auto helemaal uit Nederland? Is die auto zó speciaal dan?
paulus811
4 jaar geleden
Welnee, het is een nette BMW 3 Touring van 2013. Prima auto, maar niet de enige op deze aardbol. Die extra kosten vallen overigens wel mee, dat blijft onder de 1000 euro totaal.

Antwoorden (3)

Als je afwacht tot het geld op je rekening staat en het er daadwerkelijk opstaat, dan kan je niets meer gebeuren. Het is dan aan de koper hoe hij de auto wil vervoeren naar West-Afrika. Zover zal het echter niet komen, want er zal aan jou gevraagd worden om geld over te maken. Een bekende oplichtingstruc in dat deel van de wereld. Lees mee en huiver:
https://www.facebook.com/wernerbudding/posts/deze-vorm-van-oplichting-kende-ik-nietik-heb-een-andere-klassieker-aangeschaft-d/2254899201275414/
escape
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Goed voorbeeld hoe men ‘werkt’.
Z512099
4 jaar geleden
+ van mij, toch zal er altijd wel iemand in de val trappen.
paulus811
4 jaar geleden
Ik had dit stuk van Werner al eens gelezen (beste autojournalist van Nederland trouwens), maar kennelijk heeft hij wel zijn rekeningnummer doorgegeven. Snap niet zo goed waarom hij dat deed als de oplichting er zo dik bovenop lag.
TurfGraver
4 jaar geleden
".. kennelijk heeft hij wel zijn rekeningnummer doorgegeven."
En wat is probleem daarmee?
Als de koper betaalt, het geld op je rekening overmaakt, dan moet je er ook op letten dat je een vrijwaringsbewijs krijgt zodat je niet meer aansprakelijk bent voor wat de koper met je auto doet.
4 jaar geleden
Ik zeg 1 ding : Nee
Moet ik je nog vertellen hoe en wat met dat soort landen. Wat denk je zelf. Ga jij in hier in Nederland op zoek naar een auto in Afrika?