Auto is niet verzekerd, hoe kan je hem dan toch overschijven?

Voor het kopen van een auto (particulier) stonden we dus bij het postkantoor om die te laten overschrijven, toen bleek dat we hem niet konden overschrijven. Eenmaal weer bij de eigenaar thuis kwamen we er achter dat de auto niet verzekerd was. De verzekering was opgezegd/afgelopen een week geleden ongeveer. De auto staat dus nog wel op naam maar is niet meer verzekerd. Hoe kunnen we nu toch de auto laten overschrijven en dus op onze eigen verzekering laten zetten?

Toegevoegd na 2 dagen:
---> We hebben vandaag het rdw gebeld en blijkt dat je een auto WEL kan overschrijven als die niet verzekerd is.

Wat er met de auto was die wij willen kopen was dat er nieuwe papieren waren aangevraagd en hun de oude nog hadden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.3K

Het beste antwoord

Dat de auto wel of niet verzekerd is heeft niets met overschrijven te maken.
Je kunt je eigen verzekering bellen en het kenteken doorgeven dan ben je direct verzekerd.
Ook kun je vooraf aangeven wanneer je de dekking in wilt laten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat kan het dan wel zijn? Want veder zeggen ze geen boetes te hebben of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dan dat het kenteken niet overgeschreven kan worden ?
Als je alle papieren hebt moet dat kunnen.
Alleen als er beslag gelegd is op het voertuig of als hij technisch total loss is verklaart kan dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of als hij als gestolen geregistreerd staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zijn er achter gekomen dat er nieuwe papieren waren aangevraagd op de auto en die hun nog hadden de oude waren. Vandaar dat we de auto niet konden overschrijven. Het rdw heeft inderdaad ook aangegeven dat een verzekering niets te maken heeft met overschrijven.

Andere antwoorden (2)

De auto verzekeren voor deze korte periode is een optie. Helaas duurt het wel even voordat dat geregistreerd staat.
De snelste mogelijkheid om toch over te kunnen schrijven is de auto te schorsen dan vervalt immers de verzekeringsplicht.

Zodra het voertuig op jouw naam staat moet hij echter wel weer verzekerd zijn. De aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen is immers verplicht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Helaas zijn er bij het schorsen van een voertuig eenmalige kosten verbonden van ongeveer €30,-. Maar dat zou voor de huidige eigenaar geen probleem zijn de boetes voor onverzekerd rondrijden zijn immers vele malen hoger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de eigenaar de auto laat schorsen moet hij toch eerst weer verzekerd worden voordat we hem overschrijven op onze naam? Of kan je die gewoon geschorst overschrijven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij moet normaal gesproken wel verzekerd zijn voordat je hem schorst. Je kunt een verhaal ophangen dat hij onder de voorlopige dekking valt van een tussenpersoon en toch besloten hebt de auto van de hand te doen.
Dat er fouten zijn tussen 2 verzekeraars en daarom de auto nog niet aangemeld is bij het RDW. Maar schorsen kan ook via internet en ik weet niet of de verzekeringsvraag daar wel aan de orde komt.
Overschrijven kan alleen met een geldig kentekenbewijs deel 3. (ook wel overschrijvingsdeel genoemd).

Op dit deel moeten de gegevens van de nieuwe eigenaar ingevuld worden en samen met een geldig rijbewijs of legitimatiebewijs op het postkantoor overlegd worden.
Na de overschrijving ontvang je een vrijwaringbewijs dat aan de vorige eigenaar moet worden afgegeven.

Als aan bovenstaande voorwaarden is voldaan en de auto kan desondanks toch niet overgeschreven worden dan kan het zijn dat de RDW het kentekenbewijs pro- forma heeft ingenomen (deel I en II) omdat de auto bijv. als gestolen staat gemeld; of al langere tijd onverzekerd is en niet geschorst; of langere tijd niet aan de APK plicht heeft voldaan; of de auto is een kloon .

Pro-forma innemen van het kentekenbewijs wil zeggen dat het kenteken dan als het ware geblokkeerd staat en bekend is bij de politie. Er mag dan niet meer met de auto worden gereden en mag niet worden verkocht totdat de reden van de blokkade is opgeheven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja auto staat idd sinds 29 maart onverzekerd. Dit zal het dan dus zijn.. het rare is alleen dat de auto niet op hun naam staat maar op een vriend z'n naam vanwege de schadevrije jaren (auto staat niet gestolen dus kan wel kloppen..) maar die gene is sinds 29 maart dus opeens niet meer verzekerd met de auto. Dat vinden we dus ook erg vreemd. Enig idee hoe dat zou kunnen? En hoe ze hem dan toch kunnen verzekeren zodat wij alsnog de auto kunnen overnemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje warrig verhaal... verkoper is niet de eigenaar en de eigenaar heeft de verzekering van de te verkopen auto afgehaald.
Wat dan overblijft is dat de auto als geschorst bij de RDW staat gemeld omdat de eigenaar waarschijnlijk zijn verzekering op een andere auto die hij heeft gekocht, heeft laten overgaan. Het enige dat de eigenaar dan hoeft te doen is de schorsing op heffen bij de RDW (ook via postkantoor, dit moet hij persoonlijk doen) en dan kan de auto gewoon overgeschreven worden. Het is daarbij dan niet van belang dat de auto op dat tijdstip onverzekerd is. Je kan zelf op voorhand de auto bij je eigen verzekeraar alvast verzekeren. Kenteken opgeven en de laatste 3 cijfers van de meldcode (op kentekenbewijs deel I te vinden) zijn al voldoende om een telefonische aanmelding te doen waarna de auto direct verzekerd is. Mocht de koop dan achteraf alsnog niet doorgaan dan kun je even eenvoudig de verzekering weer annuleren, zonder kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een geschorste auto kun je als je alle kenteken (incl overschrijvingsbewijs) hebt gewoon op naam zetten.
Ik heb onlangs een auto overgenomen die al 3 jaar geschorst en niet verzekerd was en geen enkel probleem ondervonden. Alleen is de auto direct APK plichtig als de schorsing wordt opgeheven.
Al is de auto nooit verzekerd geweest als nieuwe eigenaar gaat die verplichting op jou over maar je bent pas aansprakenlijk vanaf het moment van overschrijven.
Een van de andere redenen lijkt mij gezien het verhaal hierboven waarschijnlijker.