Alle lampjes en meter branden de accu is vol maar als je de sleutel doordraait gebeurt er niets?

Mercedes sprinter 316 CDI van 2004.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
2K

Antwoorden (2)

In et ergste geval is de startmotor defect, maar het kan ook het contactslot zijn, of een startonderbreking, of een beveiligingsrelais.
jc54
4 jaar geleden
Bij deze probleemomschrijving denk ik typisch aan een onwillig startrelais. Misschien heb je al eerder een paar keer gehad dat-ie niet meteen wilde starten, maar lukte het bij een volgende poging wel.

Je hebt dan nu een helper nodig die achter het stuur gaat zitten en met de sleutel probeert te starten (sleutel in die doorgedraaide stand vasthoudend), terwijl jij met de achterkant van een stevige schroevendraaier of een klein hamertje onder de geopende motorkap op de behuizing van het startrelais tikt. Door er eerst zachtjes op te tikken, en zonodig wat harder, komt het startrelais (inwendig) vaak los en dat schakelt dan alsnog de startmotor in waardoor de motor aanslaat.

Uiteraard is het belangrijk om te zorgen dat de auto niet toevallig in de versnelling staat (want dan kun je overreden worden; zorg dat hij in zijn vrij staat, met de handrem of parkeerrem aangetrokken!

Afhankelijk van de bereikbaarheid van het startrelais zou het kunnen dat je de schroevendraaier gebruikt en dáár dan met de hamer op tikt. Of dat je zelfs een bezemsteel gebruikt.
Het startrelais zit vaak in een rond busje zo groot als een pepermolen, dat dan op of nabij de startmotor is gemonteerd.
En als dit de oorzaak was, dan moet hierna dus alleen het startrelais vervangen worden.

Het startrelais is een elektromagnetisch bediende schakelaar die de hoge startstroom aan en af kan schakelen en daartoe vlak bij de startmotor zit, of anders in elk geval in de korte dikke stroomkabel tussen accu en startmotor. En dat startrelais wordt dus bediend door een spanning die er opgezet wordt door middel van het in de uiterste stand draaien van de contactsleutel.
Bordensteker