Wat is 50 meter zicht?

Het zien van een vuil hectometerpaaltje of van het licht van een lantaarnpaal? Deze vraag stel ik omdat het mistachterlicht pas aan mag als het zicht minder is dan 50 meter.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
5.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit zal wel helpen: http://www.goeievraag.nl/vervoer/vrachtwagens-transport/vraag/268265/snachts-dichtheid-mist-bepalen-snelweg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
50 meter zicht...iets wat onverlicht is op 50 meter afstand kunnen zien. Anderen hebben al aangegeven hoe je dat kunt bepalen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog even een aanvulling: Mistachterlicht mag uitsluitend aan bij mist of sneeuwval, NIET bij (zware) regen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-mijn-autoverlichting-gebruiken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
k weet wel hoeveel 50 meter is, maar ik weet niet wat de wetgever definieert als 50 meter zicht.
Een wettelijk voorschrift moet te toetsen zijn.
Ik zie het niet direct gebeuren, maar als ik een discussie met de verkeerspolitie zou hebben om dat ik vind dat het zicht minder is dan 50 meter en de politie vindt dat het meer is dan hebben we daar beiden argumenten voor. De politie heeft altijd gelijk en ik kan dat niet betwisten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een dashcam in mijn auto hangen....Niet voor publicatie van filmpjes maar voor dit soort discussies met de politie en als bewaij materiaal indien ooit nodig. Beelden zeggen dan bij de rechter meer dan woord tegen woord.

Antwoorden (2)

50 meter zicht is volgens mij dat je je voorganger pas ziet als je hem tot op 50 meter benadert. Dit geldt dan ook voor andere medeweggebruikers, die dan wel licht voerend moeten zijn. Voetgangers zie je sowieso pas heel laat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Ik zie hier al twee rode achterlichten. Toch is het antwoord m.i. juist.
Voor de waarschuwingen ten behoeve van het wegverkeer wordt, naast de gegevens van zichtmeters op vliegvelden e.d., namelijk mede gebruik gemaakt van visuele waarnemingen: “Staan de KNMI- en Kon. Luchtmacht-zichtmeters op een vliegveld of in een weertuin, voor het zicht op de auto- en provinciale wegen zijn de visuele waarnemingen, die op het KNMI ontvangen worden via ANWB (Wegenwacht), Verkeerscentrum Nederland en Korps Landelijke Politiediensten van groot belang. Mede aan de hand daarvan worden de waarschuwingen voor zeer slecht zicht voor het wegverkeer uitgegeven.
[ ... ]
Mensen hebben niet allemaal even goede ogen en ervaren de helderheid van de atmosfeer verschillend. En… wat willen we eigenlijk zien? Objecten of voorwerpen zijn beter zichtbaar als ze goed afsteken, een goed contrast hebben met de achtergrond waarvoor ze zijn geplaatst. Zo zal een lamp in de zwarte, heldere nacht goed opvallen. Of je hem in een mistige nacht ook nog kunt zien hangt erg van de sterkte van de lamp af. Maar welke lamp bedoelen we als er meerdere lampen te zien zijn? Overdag letten we vaak op kleurverschillen. Zo zal een donkergrijze toren goed zichtbaar zijn als de hemel erachter helder, blauw gekleurd is maar niet of nauwelijks als diezelfde hemel erg grijs kleurt.” http://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/mist +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je 's nachts rode achterlichten op 51 meter niet kan zien, dan zou ik niet mijn mistachterlicht aanzetten maar aan de kant gaan staan. Je moet dan 50 rijden om een noodstop te kunnen maken voor iets wat op de weg ligt, en iemand die met 100 rijdt (is een idioot en) kan jou nooit meer ontwijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Joozd, nee niemand kan zich voorbereiden op betonblokken op de weg, stilstaande objecten. Honderd km per uur komt grofweg neer op 25 meter per seconde, dus 2 seconden is 50 meter. Honderd gedeeld door 3,6. Je reactievermogen wordt gesteld op 2 seconden en bij bewegende objecten heb je een langere remweg, want het voertuig voor je staat ook later stil.
De reacties zijn zeker niet onterecht, maar ik geef slechts antwoord op de vraag. Ik heb die verkeerswet niet bedacht. Flauwe minnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van mij ook een min, omdat de vraagsteller duidelijk aangeeft niet te weten wat 50 meter is en graag een tip wil om 50 meter te kunnen herkennen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@crea, De vraag is hoe te herkennen wat vijftig meter zicht is. Vuil hectometer paaltje of lantaarn licht. In mijn antwoord geef ik wel antwoord op de vraag. Een achterlicht als indicator. En geen lantaarn licht of vuile hectometer paaltjes, want die zijn niet allemaal even vuil en straat verlichting is ook heel divers of niet aanwezig. Het schatten van vijftig meter kan je beter trainen als het goed weer is bij daglicht.
Als je het schatten nog moet leren als het mistig wordt, ben je een onervaren bestuurder en kan je beter thuis blijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet mijn min hoor
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan nog, voetgangers of medeweggebruikers zijn er ook niet altijd, het antwoord van Monaliza is veel sterker, maar ik had niet moeten minnen, je hebt gelijk dit kan als meetpunt gebruikt worden. Sorry.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet wel hoeveel 50 meter is, maar ik weet niet wat de wetgever definieert als 50 meter zicht.
Een wettelijk voorschrift moet te toetsen zijn. Als alleen op luchthavens een opstelling staat om volgens een voorgeschreven protocol het aantal meters zicht te meten, dan heb ik daar als automobilist erg weinig aan.
Op de rijkswegen is de markering 12 meter dus dit is de afstand van één lijn + onderbreking. dus 4 strepen is 48 meter. kan je de 5e niet meer zien i.v.m. mist is het zicht minder dan 50 meter. en dit werkt altijd ongeacht je snelheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik kijk altijd naar de hm paaltjes als ik naast 1 zit en ik zie de volgende niet, kan ik ervan uitgaan dat het zicht dusdanig slecht is dat het mistlicht verantwoord is. Dat van die 12m wist ik niet, maar het is wel een goede om te onthouden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
k weet wel hoeveel 50 meter is, maar ik weet niet wat de wetgever definieert als 50 meter zicht.
Een wettelijk voorschrift moet te toetsen zijn. Als alleen op luchthavens een opstelling staat om volgens een voorgeschreven protocol het aantal meters zicht te meten, dan heb ik daar als automobilist erg weinig aan