Auto zonder garantie gekocht, 5 jaar oud. Die moet toch, volgens afspraak goed afgeleverd zijn.

Nu zitten er winterbanden onder (wie verwacht dat tijdens de zomer).Ook kan ik nergens in de historie zien dat de distributieriem is vervangen?En wanneer dat nodig is. Het is een volvo s60 2.0T.

Natuurlijk koop je een auto met een "meeneem prijs"maar tegen welke prijs en hoe juridisch sta als de garage verkoper er niets aan wil doen?

Toegevoegd na 45 minuten:
auto heeft 127.000km gelopen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ha, die Ruuda19;

Ook zonder garantie is een verkoper verplicht deugdelijke waar te leveren en de informatie te verstrekken die jij vraagt. Maar dan moet je er ook wel naar vragen. Die winterbanden is geen ondeugdelijke montage, alleen ongebruikelijk. Had je zelf ook kunnen zien voor de koop. En als de vervanging van de distributie niet is terug te vinden in het onderhoudsboekje dan kun je de verkoper er toch alsnog naar vragen? Vaak wordt er overigens een merkteken met stift of een stickertje op de afdekkap van de snaar geplaatst om aan te geven wanneer de laatste vervanging is geweest. Overigens zie ik met deze info niet waar de verkoper in gebreke zou zijn gebleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wat is de kilometerstand? Dit moet je weten i.v.m. de distributieriem. Meestal kan je de staat van de riem nog wel op het oog zien (slijtage).
Dat er winterbanden onder zitten is niet zo'n probleem toch? Koop (op marktplaats?) een extra setje normale banden en leg de winterbanden zo lang in de schuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem gewoon geen risico en vervang de distributie riem.
En vooral als jij daar geen gegevens van vervanging over kunt vinden.
En die winterbanden zijn mooi meegenomen.
Als de auto verder goed is zou ik er geen probleem van maken.
Jij bent de koop aangegaan,en dat is vrijwillig gebeurd.
Een onderdeel kan ieder moment stuk gaan,dat is nou eenmaal zo met techniek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
neem gewoon geen risico....is misschien wel waar maar een distributieriem vervangen kost wel enkele honderdjes.
Je koopt een tweedehands auto dus het is what you see is what you get. De winterbanden zullen er onder hebben gezeten toen je hem kocht dus dat is wat het is. Over de distributieriem had je kunnen reclameren voor je hem kocht en het onderhoudsboekje na kunnen kijken. Desnoods had je kunnen onderhandelen over de prijs inclusief reparatie maar nu heb je niets meer om op terug te vallen. Met andere woorden de garagehouder is niet verplicht om iets voor je te doen. Ik weet niet of je nog een garantie erbij hebt gekregen maar dat is natuurlijk ook alleen maar voor gebreken niet voor noodzakelijke reparaties. Daarom wordt ook geadviseerd om de auto te laten inspecteren door een onafhankelijke organsatie zoals de ANWB voordat je een auto koopt. Dan weet je dit soort dingen en kan je het meenemen in je overweging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de auto is toch ook goed afgeleverd, je kocht hem met winterbanden, als de banden goed zijn kun je er gewoon mee rijden ,de verkoper weet toch niet of je boven de poolcirkel wil gaan rijden en dat je speciaal daarvoor een auto met winterbanden zocht, het vervangen van een distributie riem is niet noodzakelijkerwijs een gebrek ,je kunt het niet terugvinden ,dat wil echter niet zeggen dat het niet gedaan is ,in het instructieboekje staat bij welke km stand dat normaliter gedaan dient te worden,dat is bij deze auto overigens bij 160000 km dus is dat nog niet gebeurt waaruit weer blijkt dat je juridisch in elk geval op deze punten geen rechten hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaliter dacht ik dat bij Volvo de distributieriem bij 90.000 k.m. vernieuwd is (had moeten worden) Dit moet via het kenteken (chassisnummer) bij de oorspronkelijke dealer te achterhalen zijn . Succes