Mag ik 2 keer beboet worden voor hetzelfde feit?

Ik heb mij laatst fout geparkeerd, net voor een zebrapad, en heb hier nu 2 keer een proces verbaal voor in de bus gekregen.
Mogen ze mij hiervoor 2 keer beboeten als ik mij 19h parkeer op de plaats en agent X noteerd mij om 21 h en agent Y om 01h10 en ik mij tussen door niet verplaats?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
6.9K

Antwoorden (8)

Ik zou bezwaar maken tegen de tweede beschikking als ik u was. Met als argument dat u in de tussentijd niet bij de auto bent geweest en ook de auto dus niet hebt kunnen verplaatsen, om de overtreding te kunnen beeindigen. Is een en dezelfde overtreding geweest nu. Een beschikking zou beter op zijn plaats zijn.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal je niet minnen (omdat het bezwaar niet kansloos is) maar je argumentatie is niet sluitend. Wie bijv. zijn auto bij Schiphol langs de weg zet en een week op vakantie gaat kan immers zijn auto ook niet verplaatsen. Toch kom je dan echt niet met 1 simpele boete weg. Dan zou je nog goedkoper uit zijn dan op de reguliere parkeerplaats! Bij foutparkeren kun je herhaaldelijk in overtreding zijn, ook al ben je in de tussentijd niet bij de auto geweest.
Normaal gesproken kan dit niet, maar parkeerboetes zijn een uitzondering, omdat dit juridisch gezien parkeerbelasting is. En voor het nog een keer moeten betalen van belasting is geen nieuw feit nodig. Anders zou je een foutgeparkeerde auto een week kunnen laten staan (bijv. bij Schiphol langs de weg als je op vakantie gaat) tegen de kosten van 1 boete. Het beboeten kan natuurlijk niet elke 5 minuten, maar hoeveel tijd er minimaal tussen moet zitten weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed gedacht, maar of het helemaal waar is weet ik niet, maar plausibel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet mee eens. Parkeer boetes wegens foutief parkeren zoals hier omschreven zijn toch steeds gewone verkeersboetes. Niet betalen bij betaald parkeren is inderdaad parkeer belasting.
Zodra je je auto op een betaald parkeerplaats parkeert en je hebt geen ticket gekocht dan wordt er inderdaad een naheffingsaanslag uitgeschreven.
Een naheffingsaanslag mag maar 1x uitgeschreven worden als het aan de volgende criteria voldoet, namelijk:
- Het voertuig is sinds de eerste naheffing niet verplaatst.
- Het voertuig staat er niet langer dan 1 dagdeel.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar 't ging hier om parkeren bij een zebrapad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen boete voor niet betalen. Dit is een boete voor binnen 5 meter van zebra parkeren.
Het antwoord is: "ja!" Net zo goed als dat een automobilist voor het overschrijden van de maximum snelheid op dezelfde dag en dezelfde weg tijdens dezelfde rit meerdere keren een boete kan krijgen. Het is aan de rechter om te bepalen hoe billijk de tweede en evt. volgende boetes zijn (mocht je het laten voorkomen).
In jouw geval zal je een goede reden moeten hebben waarom je de auto zó lang fout geparkeerd hebt laten staan. Het niet op de hoogte zijn van het parkeerverbod zal niet overtuigen. Mogelijk weer wel als die net is ingevoerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Bij snelheidsovertredingen heb je al snel te maken met elkaar opvolgende overtredingen in plaats van een en dezelfde voortdurende overtreding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onjuist. 1 overtreding 1 boete.
Je kunt wel 2 parkeerboetes op 1 dag krijgen mits je 2 keer foutief geparkeerd hebt in 2 verschillende handelingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt: 1 overtreding 1 boete; punt is, dat hier sprake is van meerdere overtredingen. Indertijd heeft een automobilist in Alphen a/d Rijn, kort na het installeren van meerdere snelheidscamera's (op dezelfde weg) drie boetes toegestuurd gekregen vanwege een snelheidsovertreding. Hij vocht dat aan voor de rechter met de stelling: ik heb toen één keer te hard gereden op dat moment op die weg. Ook voerde hij aan dat de willekeur van de gemeente wel na elke meter een camera kon plaatsen; dan kon hij wel 100 boetes krijgen.
Hij heeft niet gewonnen en moest ze alledrie betalen. Sterker nog. Hij kreeg ook nog bonnen (in drievoud) binnen van de week erna.
Iemand mag niet meer dan eenmaal worden vervolgd/beboet voor hetzelfde feit. Dat is het rechtsbeginsel Ne Bis in Idem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je niet stiekum in tussentijd bij de auto geweest? Als een agent dat aannemelijk kan maken (bijv. doordat de auto de 2e keer andersom stond), hang je toch.
Anders zou ik inderdaad bezwaar maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om informatie over hoe je bezwaar kunt maken: zie link
En hier kun je terecht bezwaarmaken omdat 1 overtreding maximaal 1 boete kent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas voor U kan dit.
Parkeer boetes zijn geen echte boetes maar, zoals eerder werd genoemd een belasting heffing.
Wat jammer is voor U is dat de eerste naheffing is om 21:00 uur (dag 1) en de tweede heffing is van 01:10 uur (dag 2) twee keer op een dag voor het zelfde op de zelfede plek (dus voertuig niet verplaatst) mag niet, maar bij U gaat het over het zelfde voorval op twee dagen (per dag dus een)
Ik zou wel bezwaar maken (niet geschoten is altijd mis) met als argument dat U niet eerder bij Uw voertuig bent geweest en dat U niet wist dat U daar in overtreding was. Vaak wordt er dan menselijk gereageerd en seponeren ze een van de twee.
En bezwaar maken kost U (buiten wat tijd) verder niets en U loopt dus geen enkel risico. Dus absoluut proberen
Heel veel succes