De v staat voor Victorie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Alle Europese brandstof moet in 2009 zijn ontdaan van milieuschadend zwavel. Shell loopt daarop vooruit: het jongste autovoedsel van Shell heeft de spannende naam V-Power.
Door Rien van der Steen
Het mooie van Shell V-Power is dat het de eerste zwavelvrije benzine in Nederland is. Want Shell Pura was alleen maar zwavelarm. Nou is V-Power trouwens ook niet honderd procent zwavelvrij. Maar officieel mag brandstof met minder dan 10 mg. zwavel per kilo zwavelvrij heten. En dat is bij de nieuwe Shell benzine dus het geval.

Duitsland
In Duitsland kunnen automobilisten al jaren zwavelvrij tanken. Door die zwavelvrije benzine werkt de katalysator veel beter. Bovendien gaat zwavelvrije brandstof erg goed samen met direct ingespoten motoren. Wel hebben die motoren klopvaste benzine (uitgedrukt in octaangetal) nodig om optimaal te presteren.

VW en Audi hebben zulke motoren al, Mercedes ook, maar dat merk houdt ze nog in Duitsland zolang hier de juiste brandstof niet voorhanden is. De nieuwe V-Power is voor motoren die draaien op Euro 95. In Duitsland is zwavelvrije benzine met een octaangetal van 100 voor direct ingespoten benzinemotoren verkrijgbaar.

Acceptatie
Shell V-Power is aan de Nederlandse pomp 4,5 cent duurder dan gewone Euro 95, en dat zal de acceptatie door automobilisten bemoeilijken. Als de fiscus de milieuvriendelijker brandstof ook vriendelijker zou behandelen, is de kans dat Nederlanders hem gaan tanken vele malen groter. Overigens betalen de Duitsers een nog hogere toeslag: zo'n tien tot veertien cent.

Volgens Shell spaart zwavelvrije brandstof niet alleen het milieu, maar zorgt die ook voor schonere motoren. Koolafzetting in de cilinderkop, op het inlaatspruitstuk en op de inlaatkleppen beïnvloedt het verbrandingsproces in elke motor nadelig. Shell claimt dat V-Power die afzetting binnen afzienbare tijd schoonbrandt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank u