Hoe ziet een autisme aantekening op een rijbewijs eruit?

Is dit duidelijk vermeld of bijvoorbeeld slechts met een enkele letter..?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
3.2K

Antwoorden (2)

Het kan zijn dat er een aantekening op het rijbewijs geplaatst wordt dat men alleen met een automaat mag rijden (dus niet in een handgeschakelde auto). De meerkosten voor een automaat worden doorgaans NIET vergoed door de gemeente (sociaal vervoer) of UWV (vervoer naar werk). Het is hoogstwaarschijnlijk de code 10.02
De standaard periodieke herkeuring vanwege autisme is sinds 1 oktober 2013 vervallen. Alleen bij uitzondering wordt geadviseerd om periodiek te herkeuren. Na je 75e jaar zijn herkeuringen wel verplicht, maar dat geldt voor iedereen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er komt op het rijbewijs geen vermelding via codes of dergelijke dat het om een stoornis in het autistisch spectrum en/of ADHD gaat.

Toegevoegd na 21 minuten:
Handig om te weten: er zijn rijscholen met rij-instructeurs die kennis hebben op het gebied van Autisme en ADHD en gespecialiseerd zijn in het geven van bijzondere rijlessen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
er komt geen aantekening op het rijbewijs .Daarbijzijn de keuringen (gelukkig ) vervallen .Overigens vindt ik het toch vreemd dat een autist speciaal gekeurd moet worden .je wordt in een hokje geplaats terwijl dit onnodig is .Een autist kan best een goede chauffeur zijn maar gewoon problemen hebben op een ander gebied (prive bijvoorbeeld of met sociale contacten maar dit is gewoon per persoon verschillend. Zo zijn er ook mensen zonder autisme waarvan ik mij afvraag of die niet meer voor problemen zorgen met het rijden .Daarbij zijn er rijscholen die er gewoon geen melding van maken als er op jouw rijstijl niks aan te merken is ,maar die keus ligt bij jouw ,en in hoeverre het jouw rijgedrag (kan) beinvloeden .Zelf heb ik ook autisme maar ben internationaal vrachtwagen chauffeur ,rij al 20 jaar schade vrij en heb heel Europa al zonder problemen doorcrost .Tijdens het halen van mijn rijbewijzen destijds heb ik een medische keuring gehad ,en zijn er geen gebreken geconstateerd dat mijn rijden zou kunnen beinvloeden . Mensen zijn bevooroordeeld en waarom zou een autist anders reageren als een ander met rijbewijs ? .Tuurlijk zullen ze er zijn ,maar er zijn er ook genoeg die juist uitstekende chauffeurs zijn ,en dit bevooroordeel hangt mij soms de spuigaten uit .Vandaar dat mijn rijschool destijds zij ik kan aan jouw rijgedrag niks aanmerken ,je bent een uitstekende chauffeur dus maak slapende honden niet wakker .Ik ben overigens met vlag en wimpel destijds geslaagd
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat er geen aantekening komt op het rijbewijs is helemaal niet zeker. De code 10.02 kan worden geplaatst. Er komt alleen geen code op waaruit blijkt waaróm code 10.02 geplaatst wordt. Dat men alleen in een automaat mag rijden kan verschillende redenen hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dat klopt maar code 10.02 heeft niets te maken met autisme of een aantekening daarvan .Het is puur een aantekening dat je een lichamelijke beperking hebt dat er voor zorgt dat je alleen en automaat mag rijden /besturen .Dit kan dus van alles zijn .Dit is dus ook totaal niet relevant met de vraag van vraagstelller .Zo kan er ook een code op je rijbewijs komen te staan dat je een bril moet dragen tijdens het rijden .Ook hier is een code voor ,maar dit heeft dan toch ook niks met autisme te maken .