Is het verstandig om nu (16,5 jaar) al te beginnen met sparen voor een auto?

Ik wil later graag een golf 4. Maar is het verstandig om er nu al voor te gaan sparen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Verstandig ! Hoe eerder je begint met sparen, des te beter. Beter sparen dan lenen.

Bovendien is een auto veiliger dan een scooter waar de jongeren mee rondrijden.

uiteraard moet je het geld nu wel kunnen missen, maar alle begin is goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of ik het geld kan missen ligt aan hoeveel ik dan ongeveer per week/maand weg moet leggen. Weet je dat dan misschien ook ongeveer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om die vraag te beantwoorden moet ik weten : - hoe duur de auto ongeveer zal kosten
- wanneer je de auto wil kopen ? (als je 18 bent ? 20 ? )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De auto zal tussen de 2000 a 3000 euro kosten. Ik ben van plan om hem te kopen als ik 18 ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als we uitgaan van aanschafprijs 2500, moet je nu per maand 130 euro sparen en dit voor de komende 18 maanden. 2500/18 = 138 euro.
Zonder rekening te houden met de 2 a 3 % rente die je kan krijgen. Vergeet niet dat je bij auto ook wegenbelasting (+-150 per kwartaal (benzine)) en verzekering (200 a 300 per jaar) moet betalen. Die moet je ook bij aanschaf betalen, en kan je dan best ook meenemen in je berekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op http://www.mijnspaarrekening.nl/spaarcalculator.htm kan je zelf wat eenvoudige berekening laten uitrekenen. Hoeveel spaar ik extra? 130 E
Percentage ? 2%
Eindsaldo = 2500 E Druk dan op 'Berekend Spaarduur'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, bedankt. Ik zie tien punten aankomen voor je ;-)

Andere antwoorden (17)

Sparen is altijd goed.
En of het voor een auto is of voor wat anders.
Veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sparen is altijd verstandiger, lees voordeliger, dan lenen.
als jij later een auto wilt (welke dan ook) is het verstandiger het geld er voor klaar te hebben liggen. om dat te hebben, zul je nu al moeten beginnen, want sparen gaat (net als aflossen van een lening) niet erg vlug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu al gaan sparen geeft je straks de mogelijkheid om echt de auto te kopen. Misschien wil je tegen die tijd ook al wel een andere (jongere) auto. Als je nu al spaart heb je straks meer te kiezen.

Je moet voor jezelf bepalen wat je spaardoel is en dan kijken hoeveel je nu opzij kan zetten voor een auto om over 2 tot 2,5 jaar de auto ook te kunnen kopen.

Een auto gaat je veel plezier en vrijheid geven, maar onderschat de kosten niet van brandstof en onderhoud. Als je dan nog wat geld achter de hand hebt kan je bij pech (het blijft tenslotte een tweedehands auto, dus weinig garantie) blijven rijden.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sparen is altijd goed, maar het moet niet ten koste gaan van alles. Ook leuke dingen blijven doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let wel op. nu wil je een golf 4 die over 1,5 jaar als weer wat verouderd is (relatief gezien) blijf verder doorsparen dan de prijs van de golf 4, omdat je over 1,5 jaar misschien wat anders wil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans is groot dat je over anderhalf jaar jezelf achter je oor krabbelt en bedenkt dat je helemaal geen auto nodig hebt, maar dan heb je toch in elk geval al een leuk bedragje gespaard! Dus sparen: altijd zeker doen, als je het kan.
Je kan trouwens beter sparen voor je rijlessen, of gaan je ouders die betalen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super slim om te sparen! Spaar je ook voor je rijbewijs? Of wil je de auto alleen om naar te kijken ;-)
Succes met sparen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is zeker niet onverstandig dat je er nu al over denkt te beginnen met sparen voor een auto . Dan heb je in ieder geval al een doel . Succes .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Slopotje;

Sparen lukt meestal beter als je een doel hebt en als de periode die je jezelf gunt lang genoeg is heb je de meeste kans op een leuk eindbedrag. Een goed plan dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom niet, is alleen maar goed toch en heel verstandig, beter dan dat je straks een lening afsluit en je eigen in de schulden werkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
So-wie-so is sparen verstandig. Beter dan lenen, dat kost geld (rente). En het kan best zijn dat je je later nog bedenkt wat die Golf betreft, maar dan heb je wel geld voor een andere droomwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel verstandig om zo vroeg mogelijk te gaan sparen voor de dromen en spullen die je later wilt kopen. Het voordeel is als je het geld bij elkaar hebt gespaard en hier een auto van koopt kan je ook echt zeggen deze auto is van mij en heb ik zelf betaald. Veel mensen rijden met een auto en moeten nog jaren betalen aan de bank waar ze een lening hebben, daarbij komt ook nog een rente waardoor je een groot deel meer betaald.
Sparen is goed, en ik wens je vast succes !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom je niet zo beginnen met sparen. Het leven is duur genoeg, dus als je later een aardige spaarrekening hebt, scheelt dat een heel stuk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiterarad is het achter de hand hebben van geld & sparen verstandig; Jong geleerd is oud gedaan. Echter, jij bent nog jong, en je hebt geen stabiel inkomen; Dus in tegenstelling tot wat anderen zeggen, ga ik nu even uit van niet sparen..

Wanneer wil je die golf? Hoe lang moet je er voor sparen? Hoeveel kan je nu bij elkaar sparen, en hoe lang moet je er voor sparen op het moment dat je de golf wilt kopen?

Dat zijn vragen die je je eerst moet stellen.

Je bent 16,50. Dan krijg je nu als minimum per dag 22,40 euro betaald. Als je bv 19 bent, krijg je minimaal 34,10 per dag. Dat is dus 55% meer. Je kan dan dus veel sneller sparen / het geld veel beter missen. Neem dit mee bij je besluit om te sparen:

Ik heb altijd gespaard. En heb de laatste jaren weer eens terug gedacht aan de tijd dat je een maand lang bezig was om netto 200 euro bij elkaar te schrapen, waarvan dan 125 euro de bank op ging..

Toen ging ik studeren en kreeg ik baantjes waar je part time bijna 1000 euro binnen kreeg. Dus wat ik op 15, 16 in een jaar kon sparen, werd toen opeens mijn maandelijkse netto inkomsten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat ligt er aan of je nu al goed betaald werk doet, dan is het misschien een idee. werk je nu voor het minimumloon dan kan je beter pas gaan sparen als je voor een beter loon werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
spaar reeds vanaf mijn zesde jaar, heb er nog steeds geen spijt van, hoe meer en hoe eerder je spaart des te meer kun je aan je willetje om iets te kopen voldoen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi slopotje,
Ja dat is heel verstandig !
Als je goed spaart is het wellicht mogenlijk om zelfs een golf 5 aan te schaffen .

Succes met sparen!
Leonard