Waardoor verslijt een fuseekogel zo snel?

Bij mijn auto is binnen 40.000 km voor een tweede keer de rechter fusiekogel en rechterdraagarm vervangen. Die zitten bij een Suzuki Swift aan elkaar vast en moeten tegelijkertijd vervangen worden. Waardoor kan het zijn dat dit zo snel verslijt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een van de hiervoor genoemde oorzaken is het enorm toegenomen aantal rotondes in Nederland, waardoor het gemiddeld gemaakte aantal stuurbewegingen per afgelegde kilometer sterk zou zijn gestegen. Bij het sturen komt er druk op de fuseekogel, dus hoe vaker je stuurt en hoe scherper je draait, hoe meer de fuseekogel zal slijten...en dat brengt dus ook een sneller noodzakelijke vervanging mee. Bij rotondes sla je niet meer gewoon een keer de hoek om; als je pech hebt (linksaf slaan of rechtdoor rijden) moet je eerst naar rechts sturen, vervolgens naar links en dan wederom naar rechts.

Bronnen:
http://www.lageautokosten.nl/auto-probleme...

Als de voorwielen niet goed in balans zijn slijten de kogels ook sneller door de trilling die dat geeft. Je voelt dan trilling in het stuur als je op snelheid bent, ook op een vlakke weg. De wielen worden gebalanceerd als er nieuwe banden op gaan, als je daar voorlopig nog niet aan toe bent kun je ze ook alleen laten balanceren

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100