Wetgeving voor "bullbar" is er wel, maar over "sidebars" niks?

Aan het aanschaffen/monteren van een bullbar zijn strenge regels verbonden. Echter heb ik de mogelijkheid om zelf sidebars te maken. Ik gebruik dezelfde bevestigingspunten als een sidebar die te koop is. Is het zelf maken en aanbrengen van sidebars volgens de wet legaal, zolang ze niet uitsteken buiten de wielen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.5K

Het beste antwoord

Even een punt van informatie:
Bij de APK controle bij bedrijfsvoertuigen moet het voertuig voldoen aan de op het kentekenbewijs vermelde afmetingen.
Vrij vertaald, mag niet breder zijn dan de vermelde breedte op het kentekenbewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, zolang er geen scherpe uitstekende delen aanzitten mag dat. Je zou wel gek zijn om dure sidebars te kopen,als je ze zelf goedkoper (en naar eigen inzicht) kunt maken.
Er zijn geen A.P.K. eisen voor, dus als je binnen de toegestane afmetingen blijft is alles goed, mits deugdelijk bevestigd.
jc54
12 jaar geleden
Zolang je inderdaad maar zorgt dat het uitsteken niet buiten de wielen komt, er géén scherpe delen zijn, en alles deugdelijk bevestigd is, zit je hellemaal goed!