Wanneer noem je een auto een bolide?

Ligt dat aan de prijs, de snelheid die hij kan halen, het merk? Wat is het verschil tussen een gewone auto en een bolide?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
29K

Het beste antwoord

Een auto is ''slechts'' een vervoermiddel .
Een bolide daarentegen is veel meer dan dat.
Een bolide is kracht, snelheid, schoonheid .. een bolide is een kunstwerk .
En daardoor ook duur, dus ligt het indirect ook aan de prijs ;-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
+ Hij moet imponerend snel kunnen gaan en ook verder bewondering afdwingen.
Prijs is geen vast gegeven; een Rolls-Royce is niet een voorbeeld van wat men een bolide noemt. Een Maserati sedan ook niet, maar een lage rode Ferrari wel.
Een hoge prijs zal wel kunnen bijdragen aan de indrukwekkende beleving van een bolide. In het Engels en Frans wordt het woord bolide alleen voor het sterrenkundig/natuurkundige begrip ‘meteoor(steen)’ of ‘vuurbol’ (een grote felbrandende meteoor) gebruikt (waar het in Nederland overigens ook voor gebruikt wordt en wat de latere toepassing kan verklaren; een meteoor en een vuurbol gaan per definitie razendsnel, zo snel dat ze door de wrijving met de ijle hoge toplagen van de atmosfeer als een ‘vallende ster’ opgloeien en verbranden. Bolide is verder enige tijd een Frans motorfietsmerk geweest.