Hoe voorkomen mensen uit koude gebieden dat hun auto niet start?

Temperaturen van -20 zijn in rusland en scandinavie in de winter niet onbekend. Hier in nederland vallen de eerste auto's al rond 0 graden uit. Dan bedoel ik auto's die gewoon buiten staan. Zijn er speciale accu's voor die temperaturen oid?

6 jaar geleden
in: Auto's
4.8K
ronron1212
6 jaar geleden
Als je auto gewoon goed word onderhouden start die gewoon in Nederland. Dat geld ook in rusland.

Antwoorden (1)

Automobilisten in die landen zorgen in hun eigen belang gemiddeld veel beter voor een tijdige vervanging van een bejaarde accu dan in Nederland. Met een goede accu kun je ook felle koude pareren.

Maar om de startzekerheid (en het inzittendencomfort van een reeds warme motor) te bevorderen zijn verwarmingselementen in het koelsysteem van de motor in bijv. Scandinavië en Canada populair (een echt steenkoude motor slijt harder). Standkachels zijn een andere oplossing.

De meest gangbare vorm van motorblokverwarming is een elektrische aansluiting, waarbij men het voertuig aansluit op het elektriciteitsnet. In gebieden met een koud klimaat is zo'n aansluiting gangbaar op openbare parkeerplaatsen en bij woningen. Het vermogen is doorgaans 400 - 500 watt voor auto's en 2000 watt voor vrachtwagens.
Een alternatief is een standkachel op de autobrandstof, deze is gangbaarder bij vrachtwagens omdat die vaak parkeren op plaatsen waar geen elektriciteitsaansluiting voorhanden is. Een standkachel werkt meestal onafhankelijk van de motor.

Standkachels zijn klein en passen in alle typen auto's. Elektrische blokverwarming kan ook in elk type auto en vrachtwagen worden ingebouwd, maar dit is vooral gangbaar in Scandinavië en Canada.

Met blokverwarming wordt de motor voorverwarmd. Meestal gebeurt dit met een tijdschakelaar. Moderne blokverwarming kan met een tijdschakelaar, afstandsbediening of zelfs SMS of app worden aangezet. Onderzoek heeft uitgewezen dat het niet zinvol is om de blokverwarming meer dan 4 uur voor het starten van de motor in te schakelen. De temperatuur stijgt met circa 20 °C, ongeacht de buitentemperatuur, maar langer aanzetten zorgt voor nauwelijks extra verwarming.

Doordat de motor is voorverwarmd is de kans groter dat deze start bij zeer lage temperaturen (beneden -20 °C). Ook kan het interieur van het voertuig voorverwarmd worden, zo hoeft men dan niet de ruiten te krabben. Verwarming is ook mogelijk voor de motorolie, zodat deze snel door het motorblok kan stromen. Dit reduceert de emissie van koolmonoxide en reduceert tevens het brandstofverbruik omdat de motor eerder op temperatuur is.

https://www.wegenwiki.nl/Blokverwarming
https://en.wikipedia.org/wiki/Block_heater (Engelstalig, meer uitleg en ook foto’s)
https://www.autotrader.ca/newsfeatures/20170118/starting-a-car-in-winter-and-even-without-a-block-heater/ (Zonder extra verwarming moet het echt ook kunnen, eveneens engelstalig)
Bordensteker