Waarom hebben Franse auto's (sedans en hatchbacks) een zwarte spijl in de voorste zijruiten?

Ik zie dit niet bij soortgelijke modellen uit Duitsland, Japan en andere landen. En ik heb het niet over MPV- en SUV-modellen, want daar zie je dat heel vaak, maar over de 'gewone' sedans e.d.
Ik heb wel eens gedacht dat het met het mechaniek van de neerdraaibare ruit te maken heeft, maar waarom dan alleen de Fransen? Vroeger was het heel logisch want het driehoekige raampje wat overbleef kon je naar buiten draaien, maar dat is niet meer bij moderne auto's.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En noem dan eens voorbeelden?
Als ik kijk naar de megane, de DS3 en DS4 dan zie ik geen zwarte spijl. De laguna heeft het ook niet. Dsu waar baseer je deze stelling op?
Het enige merk dat wel hier vaker gebruik van maakt is peugeot maar lang niet op alle modellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie het niet bij Renault, maar wel bij Peugeot 207, 208, 308 en 508 en bij Citroën c3,c4,c5 en DS4.
Dit wettigt mijn vraag, lijkt me.

Antwoorden (1)

als de zijruit opengezet moet worden moet hij natuurlijk wel in de deur passen. als de stijl tegen over het scharnier recht staat kan de ruit mooi recht naar beneden. maar als de stijl tegen over de scharnieren schuin is. zal de ruit ook schuin naar beneden gaan. en zou de ruit niet meer in de deur er onder passen. mij is op gevallen dat de stijl bij Franse auto's veel al schuin staat.

Toegevoegd na 11 minuten:
zonder stijl zou de ruit niet in de deur passen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof dat je mijn vraag niet helemaal begrepen hebt (of ik begrijp jouw antwoord niet).
Bovendien verklaart dit nog niet waarom alleen Franse merken, m.n. Peugeot en Citroën van de door mij bedoelde zwarte spijl gebruik maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zonder zwarte spijl is de ruit groter. en zou bij de Peugeot van mijn voorbeeld de ruit niet in de deur passen als je hem opendraait
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan ik me voorstellen, maar ik vraag me af hoe andere fabrikanten dit dan oplossen. Die hebben volgens mij het zelfde probleem.
Ik heb overigens deze vraag eens voorgelegd aan de hoofdredacteur van een groot autoblad. Hij wist er geen raad mee, het was hem geloof ik zelfs nooit opgevallen!!!
Ik denk dat ik mijn vraag maar eens naar PSA stuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij Duitse merken zijn de deuren heel vaak groter aan de scharnier kant, en de stijl waar het glas in zit tegenover het scharnier, staat veel rechter waardoor de ruit bij het openen rechter naar beneden kan. overigens hebben alle merken tegenwoordig een zwart hoekje waar de spiegel aan zit wat de ruit een heel klein beetje kleiner maakt.
vergelijk de Opel maar eens met de Peugeot.
http://img2.netcarshow.com/Opel-Astra_2004_1024x768_wallpaper_06.jpg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, dit gooit een duidelijker licht op de zaak. Ik kan je geen 'beste antwoord' geven, want ik heb alleen maar jouw antwoord. Maar ik heb je wel een plus-duimpje gegeven.
Vreemd toch dat zo weinig mnsen een antwoord op deze vraag weten.