Bestaan er ook auto's die op bio-ethanol rijden en hoe werkt dat verbrandingsmechnisme tov een benzine motor?

Bio-ethanol wordt gezien als milieuvriendelijke oplossing en alternatief voor het gebruik van fossiele brandstoffen (olieproducten). De uitstoot van CO2 door voertuigen is bij gebruik van bio-ethanol minder dan bij gebruik van benzine

Bio-ethanol wordt verkregen via microbiële fermentatie van suikers (uit suikerriet, tarwe, maïs, triticale, rogge, gerst en suikerbieten), doorgaans met behulp van gisten als productie-organisme.

Maar bestaan er al zulke auto's en is de opbrengst per molecuul ethanol niet alleen schoner maar ook efficiënter? De molecuulformule van ethanol is C2H5OH en van benzine iets van CH4. Werkt die verbranding allebei met zuurstof? En kun je ook ethanol in je benzinemotor doen? Zo nee, waarom niet?

8 jaar geleden
in: Auto's
4.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Frankrijk heb ik auto's gezien die er op rijden . In Brazilië ook ?
tinus1969
8 jaar geleden
@Kapperkort; Aan de Franse Euro95 benzine is circa 10% ethanol toegevoegd; (vrijwel) alle benzine-auto's van na bouwjaar 2000 kunnen hier op rijden. http://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10

Het beste antwoord

Die auto's zijn er zeker en het proces is eigenlijk gelijk aan een normale benzine motor. In Brazilië rijden al veel auto's op ethanol. Ethanol bevat iets minder energie dan benzine, maar dat scheelt niet veel. Beide verbrandingen werken met zuurstof (zoals elke verbranding). Een doorsnee auto die op benzine of diesel loopt kan ethanol als brandstof waarschijnlijk niet aan. Je zal de auto waarschijnlijk nog wel kunnen starten en een stukje rijden wil ook nog wel, maar al gauw gaan er dingen kapot (rubber brandstofleidingen, de kunststof benzinetank en de kleppen en nog wel meer kunnen niet tegen ethanol).
Of het schoner is is nog maar de vraag, het maken van bio-ethanol kost nog vrij veel energie. Misschien dat het in de toekomst rendabeler en schoner wordt. Of het schoner is hangt ook erg af hoe de bio-ethanol gemaakt wordt. Als er grote gewassen met veel kunstmest (uitstoot N2O) voor nodig zijn dan is dat niet echt schoon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wil je erop wijzen dat het maken van bio-ethanol een proces is waarbij energie vrij komt (gisten zetten suikers om in alcohol en blijven daardoor in leven). En het is waarschijnlijk inderdaad schoner: ethanol bevat geen stikstof en zwavel, welke beide in aardolie en haar derivaten wel voorkomen.
je hebt volkomen gelijk dat je wijst op de risico' s wat betreft de teelt van de suikerhoudende gewassen.
Verder wil ik opmerken dat ook benzine (pentaan, petroleumether) geen plezierige stof is om mee te werken. Waarschijnlijk is benzine veel giftiger dan alcohol. Ik drink met plezier een wijntje, maar aan benzine begin ik toch maar niet :)