Is het wel eerlijk als alleen leden van de ANWB mogen stemmen voor of tegen de kilometerheffing?

De kilometerheffing is nu afhankelijk van de leden van de ANWB.
Terwijl de kilometerheffing ook gevolgen heeft voor niet leden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (16)

Ja, dat is eerlijk. De ANWB komt op voor hun leden.
En leden zijn degenen die voor hun lidmaatschap betaald hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar de belangen zijn voor iedereen, niet alleen voor de leden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan een bijkomstigheid zijn Nelly. Net zoals wanneer er een partij in de regering komt, waar jij niet op gestemd hebt, maar die wel een maatregel doorvoert, waar jij het mee eens bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker niet eerlijk! De ANWB is geen doorsnede van Nederland. Niet democratisch gekozen. Ik vind dit een laakbare toestand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mh75, jouw antwoord doet me denken aan iets wat onlangs in het nieuws was. Een vrouw die een loterij aanklaagde omdat ze niet gewonnen had. Dat ze niet gewonnen had was logisch, ze had geen lot gekocht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Conan: Wat wil je hiermee zeggen? Ik ben al jaren lid de ANWB. Contributie keurig op tijd betaald. Maar dit is niet democratie, vrienden. Ik weet niet wat voor spel Eurlings hier nou speelt, maar het kan niet zo zijn dat een minderheid van de Nederlands bevolking beleid mag bepalen? Dat is toch geen democratie. Hou dan maar op met verkiezingen houden als je zo beleid gaat bepalen. OF voer het raadplegende referendum in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwens, ik weet wat Eurlings doet. Hij wilt natuurlijk de wind uit de zeilen van de oppositie halen in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Lekker populistisch doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je tegen kernenergie bent, wat is er dan mis mee om lid te worden van een politieke partij die daar ook tegen is? En als je automobilist bent, wat is er dan op tegen om lid te worden van een organisatie die voor automobilisten op komt? In beide gevallen geldt, dat indien je wenst dat je stem gehoord wordt, het verstandig is om lid te worden... De ANWB heeft heel veel leden en wordt daarom serieus genomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je reacties tot dusver doen mij vermoeden dat je niet veel begrijpt van democratische principes. Ik zou daar eerst maar eens wat over lezen. Ik maak er geen woorden meer vuil aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel verstandig! Ook mijn idee!
Ik kom hier niet om discussies te voeren. Het is aan de vragensteller om alle reacties op hun waarde te beoordelen. Ik respecteer jouw mening en vind er verder niks mis mee om er zelf mijn eigen mening op na te houden.
Als dát voor onze minister de doorslag geeft: Natuurlijk niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk niet. Het moet niet gekker worden. Een belangenvereniging die de dienst gaat uitmaken. En als de leden van Natuurmonumenten niet willen dat er ergens een brug/tunnel/viaduct komt, dan kunnen ze dat ook tegenhouden? Volgens mij geeft de minister op deze wijze zijn baan uit handen. Dan zouden we het kabinet en het parlement wel op kunnen heffen.
Ik denk dat ie zeer binnenkort op zijn uitspraak terug zal komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt als een leuke maar niet goed doordachte actie. ANWB mag dan veel leden hebben, maar het zijn veelal de NEE stemmers die zich laten horen. Daarnaast zijn er nog altijd meer mensen NIET lid van de ANWB dan er wel lid zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De minister heeft niet gezegd dat als de anwb tegen is hij het voorstel intrekt. Hij heeft vanaf het begin gezegd dat er voldoende draagvlak voor het voorstel moet zijn. En dat hij veel waarde hecht aan wat de leden van de anwb ervan vinden is dan logisch. Hij zal ook bij de diverse brancheorganisaties de stemming peilen. Het probleem bij het voorstel zoals het nu is, is dat iedereen die meer dan 8000 km per jaar rjdt straks de klos is en dat "BIGBROTHER" is watching you!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de minister legt de verantwoording bij iemand anders neer maar het blijft wel zijn idee.
als het niks word kan hij zeggen,dan moet u bij de anwb zijn .
word het wel wat dan zegt hij,dat was een goed idee van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit is niet eerlijk.
Als men al een peiling wil doen dan zou dit via een referendum moeten. Pas dan krijg je een eerlijk beeld hoe de samenleving erover denkt.

Afgaan op een uitslag van enquête van de ANWB zou hetzelfde zijn als afgaan op een uitslag van een enquête van vereniging eigen huis als er een voorstel komt dat er betaalt moet gaan worden per keer dat we naar de wc gaan. Hoewel dit een quasi voorbeeld is denk ik dat de boodschap duidelijk is.

Persoonlijk denk ik niet dat je mensen om hun mening moet vragen daar het er dan waarschijnlijk toch op uitdraait dat er meer nee stemmers dan ja stemmers zullen zijn.
Ik denk dag als men echt alles heeft doorgerekend en men kan bewijzen dan de gemiddelde huis tuin en keuken rijder er niet op achteruit gaat je een dergelijk systeem gewoon moet invoeren.
In eerste instantie als iedereen er op het oog op achteruit gaan; maar dit komt omdat men over het algemeen nooit de daadwerkelijke kosten voor het autorijden berekend.
Dus de minister moet een eerlijk beeld geven wat het echt kost en de rijder moet zichzelf niet voor de gek houden en eerlijk zijn wat hij nu per maand/rit kwijt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is het niet eerlijk, maar het is wel een peiling van de mening van het Nederlandse volk. De leden van de ANWB zijn een bonte verzameling mensen, die toch wel min of meer een afspiegeling van het Nederlandse volk zijn.
Het is onmogelijk om een echte volksstemming te houden en dit lijkt mij een goed alternatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Het is onmogelijk om een echte volksstemming te houden" dan nog doen ze het tegenovergestelde van wat de meerderheid wilt.
Dat is net zo iets als wanneer je studentenverenigingen laat bepalen wat de inhoud van het onderwijs moet zijn.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb net de enquete ingevuld van de ANWB, terwijl ik geen lid ben. Het kan dus wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben lid van de ANWB, maar vindt dat dit niet alleen de leden van de ANWB aan gaat.

Ik vindt iedereen die nu wegenbelasting betaald, stem recht heeft !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook niet leden kunnen hun stem geven op de anwb site
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt pas aan het eind van de vragenlijst gevraagd of je lid bent of niet. Zo niet, mag je gewoon de vragenlijst afmaken. Dus het niet zo dat er mensen uitgesloten worden. en als antwoord op je vraag: ja het is eerlijk want in tegenstelling tot wat je zegt mag iedereen zijn mening geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor we gaan er van uit dat anwb leden daar niet zitten voor hun biljart club.wie voor rekening rijden is een egoist want die treitert via dat systeem minder draag krachtigen hun auto uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen mag stemmen bij de ANWB, ga maar naar hun site en je kunt deelnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen mag mee doen aan de internet poll.....

groetjes...P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op de site van de telegraaf kun je ook je mening geven over het rekeningrijden! is ook nog eenvoudiger ook dan die van de anwb. Deze laatste is overigens gesloten.