Trek je sneller op met de auto door 'voorgas' te geven?

Sommige mensen geven voordat ze wegrijden wat gas met de koppeling ingedrukt waardoor de auto toeren gaat maken. Als je vervolgens snel op het gas gaat is het redelijk makkelijk om met slippende banden weg te randen (wat normaal soms bijna onmogelijk is). Nu vraag ik me af af je dan ook sneller wegkomt en of dit een goede methode is om snel weg te komen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (1)

Een automotor levert zijn maximale trekkracht bij een bepaald toerental.bijvoorbeeld 3000 toeren. Stationair loopt een motor ongeveer 800 toeren. Het kost een beetje tijd om het toerental te bereiken waarop de motor zijn maximale trekkracht geeft. Als je daarom alvast gas geeft, en dan de koppeling snel laat opkomen, levert de motor vrijwel gelijk zijn maximale kracht.

Het resultaat zal zijn vaak, dat de wielen doorslippen en of dat de ASR ingrijpt. De winst ben je dan weer kwijt.
Overigens krijgen je koppeling en de overige onderdelen van de aandrijflijn een flinke klap te verduren. Het is daarom niet aan te bevelen dit te doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Slippende banden zorgen voor een flink rendementsverlies. Je zal dus inderdaad IETS vlotter optrekken, maar veel is ook suggestie.
De conclusie van RayHolland is dus volledig juist: niet doen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal eens met de beantwoording. Alleen bij een zeer koude start kan het zinvol zijn om de motor van te voren ietsje op te warmen maar dat doe je beter door hem 1 a 2 minuten voor het eerste wegrijden te starten. Doorgaans sta je dan ergens geparkeerd dus wil je niet speciaal snel wegrijden!